Az azonnali utalásról

Magyarországon is elindul az azonnali fizetési rendszer 2020. március 2-án

Az azonnali utalásról

Mi az Azonnali Fizetési Rendszer?

Az Azonnali Fizetési Rendszerrel az alábbi három új szolgáltatás igénybevételére nyílik lehetőség:

  • azonnali forint belföldi átutalás (továbbiakban: azonnali átutalás/átutalás)
  • másodlagos számlaazonosító rögzítése (e-mail cím, mobiltelefonszám, adószám, adóazonosító jel)
  • fizetési kérelem megadása és fogadása

Mi az azonnali forint átutalás?

Egy olyan szupergyors átutalás, mellyel az év 365 napján – hétvégén és ünnepnapokon is – a nap 24 órájában, másodpercek alatt a kedvezményezett számlájára kerül az átutalt összeg. Az azonnali átutalás az alábbi feltételek mellett teljesül:

  • Az átutalást forint bankszámláról indítják.
  • Az átutalni kívánt összeget forintban határozzák meg.
  • A kedvezményezett bankszámla belföldön vezetett bankszámla.
  • Az átutalandó összeg nem haladja meg a 10 000 000 Ft-ot.
  • Az átutalást elektronikus úton indítják: (Lakossági ügyfelek esetén: internetbanki szolgáltatás - továbbiakban: Erste NetBank, mobilalkalmazási szolgáltatás - továbbiakban: Erste MobilBank. Vállalati ügyfelek esetén: internetbanki szolgáltatás - továbbiakban: Erste Vállalati NetBank, mobilakalmazási szolgáltatás - továbbiakban: Erste Business MobilBank, Electra Rendszer).
  • Az átutalás (jövőbeni) értéknapot nem tartalmaz.
  • Az átutalás egyedi (eseti, nem kötegelt) átutalás.

Amennyiben az átutalási megbízás a fenti feltételeknek megfelel, automatikusan, minden külön kérelem nélkül azonnali átutalásként teljesül.

Azon átutalások, amelyek bármelyik fenti feltételnek nem felelnek meg, a forint vagy deviza átutalás általános szabályai szerinti feltételekkel és határidőben teljesülnek.

Deviza számláról azonnali utalás nem indítható. Amennyiben azonnali forint utalás devizaszámlára érkezik, azon is rendelkezésre áll az összeg az indítástól számított néhány másodpercen belül.

Fontos, hogy átutalás előtt tájékozódjon az alkalmazott árfolyamokról. Ezekről az aktuális hirdetményben olvashat.

Mennyibe kerül az azonnali átutalás?

Az azonnali átutalás díja megegyezik a bankszámláról indított belföldi forint átutalás díjával.

Hitelkártya számláról indított azonnali átutalás esetén az azonnali átutalás díja megegyezik a hitelkártya számláról indított átutalás díjával.

Fontos, hogy hitelkártya számláról indított átutalás kamatozás szempontjából készpénzfelvétel típusú tranzakciónak minősül.

A másodlagos számlaazonosítóról

Vissza a lap tetejére

Mit kell tudni a másodlagos számlaazonosítókról?

Az azonnali fizetési rendszeren keresztül azonnali átutalás bankszámlaszám megadása nélkül, másodlagos számlaazonosító megadásával is indítható. Ennek feltétele, hogy a kedvezményezett a bankszámlájához másodlagos számlaazonosítót regisztrált a számlavezető
bankjánál.

Mik lehetnek másodlagos számlaazonosítók?

  • Mobiltelefonszám, amely tartalmazza valamely EGT-tagállamra (Európai Gazdasági Társaság), mint földrajzi területre utaló országkódot
  • E-mail cím
  • Vállalkozás esetén annak adószáma
  • Lakossági ügyfél esetén a saját adóazonosító jele

Hogyan regisztrálható, módosítható, törölhető a másodlagos számlaazonosító?

Hogyan regisztrálható, módosítható, törölhető a másodlagos számlaazonosító?

  • Lakossági ügyfeleknek: az Erste Banknál vezetett bankszámlára legkényelmesebben mobiltelefonszám vagy e-mail cím regisztrálható az internetbanki szolgáltatásban (továbbiakban: NetBank) és a mobilalkalmazási szolgáltatásban (továbbiakban: MobilBank). Adóazonosító jel rögzítésére kizárólag bankfiókban van lehetőség.
  • Mikrovállalati ügyfeleknek: az Erste Banknál vezetett pénzforgalmi számlára mobiltelefonszám vagy e-mail cím, illetve adószám regisztrálható az Erste Vállalati NetBankon, Erste Business MobilBankon, Electra Rendszeren keresztül vagy bankfiókban.
  • Vállalati ügyfeleknél: az Erste Banknál vezetett pénzforgalmi számlára mobiltelefonszám vagy e-mail cím, illetve adószám regisztrálható az internetbanki szolgáltatáson (továbbiakban: Erste Vállalati NetBank), mobilalkalmazási szolgáltatáson (továbbiakban: Erste Business MobilBank) vagy Electra Rendszeren keresztül.
  • Egy bankszámlához több másodlagos számlaazonosító is megadható, de egy másodlagos számlaazonosító csak egy bankszámlához tartozhat.
  • A másodlagos számlaazonosító bármikor módosítható, törölhető.
  • A bankszámlaszámához regisztrált másodlagos számlaazonosítót évente meg kell erősíteni a számlát vezető bank felhívására.
  • A másodlagos számlaazonosítók kezelésével kapcsolatos díjakat a hatályos hirdetmények tartalmazzák.

A fizetési kérelemről

Vissza a lap tetejére

Mi a fizetési kérelem?

A fizetési kérelem egy olyan szolgáltatás, amellyel a kedvezményezett jelzi a fizető fél felé, hogy pénzösszeget vár tőle. A fizetési kérelem alapján azonnali átutalás teljesítésére akkor kerül sor, ha a fizető fél jóváhagyja a fizetési kérelmet. A kedvezményezett lehet közüzemi szolgáltató, vállalkozás vagy akár magánszemély is. A fizetési kérelem benyújtása – ellentétben a beszedéssel – a fizető fél számára nem jelent automatikus fizetési kötelezettséget. A fizető fél eldöntheti, hogy teljesíti, visszautasítja vagy figyelmen kívül hagyja a fizetési kérelmet.

Miért hasznos mindez a mindennapokban?

  • A hajvágás után derül ki, hogy nincs elég készpénz a pénztárcájában? A  mobilalkalmazási szolgáltatással (továbbiakban: MobilBank) néhány érintéssel indíthat utalást a fodrásznak, aki másodperceken belül meg is kapja az összeget. Ha fodrásza másodlagos azonosítót is regisztrált, akkor a hosszú bankszámlaszámsor bepötyögésével sem kell bajlódnia.
  • Nagyobb összegű vásárlásainál (pl. autó, bútor) nem kell készpénzt használnia akkor sem, ha a kereskedő nem fogad el bankkártyát. Az összeget a MobilBank segítségével átutalhatja a kereskedőnek. Az összeg, szinte azonnal meg is érkezik a bankszámlára, legyen késő este vagy akár hétvége.
  • Baráti összejövetelek esetén gyakran előfordul, hogy az étteremben egy összegben fizeti a társaság a számlát. Ilyenkor is elkerülhető a készpénz számolgatása. Indítson barátja számlájára egy fizetési kérelmet! Miután ő jóváhagyta, másodperceken belül meg is érkezik a kért összeg.
  • Egy fontos átutalás azonnali teljesülésén múlhat egy sikeres üzlet. Ha Ön kisvállalkozói vagy vállalati ügyfél, akkor ezt már biztosan megtapasztalta. Feledkezzen meg a teljesítési határidőkről és utaljon akár bankon kívül, a kívánt összeg partnere számláján landol másodperceken belül. Ha partnerei, vevői késve fizetnek, emlékeztesse őket fizetési kérelem szolgáltatáson keresztül.

Milyen feltételekkel indítható fizetési kérelem?

Vissza a lap tetejére

A szolgáltatással kapcsolatos részletszabályokat és díjakat a következő dokumentumok tartalmazzák:

  • Lakossági szolgáltatások esetén: az Erste Lakossági Banki Szolgáltatások Általános Szerződési Feltételeiben és a vonatkozó Lakossági Bankszámla és Betéti Hirdetményben találja.
  • Vállalkozói, vállalati szolgáltatások esetén: az Erste Vállalati és Mikrovállalati Banki Szolgáltatások Általános Szerződési Feltételeiben és a vonatkozó Vállalati és Mikrovállalati Hirdetményekben találja.