„A különc út mindig izgalmasabb, még ha rögösebb is” – Ismerd meg Ferencz Bori és a BORBALA történetét.
Mi történik azokkal, akik mernek különcök lenni? Bori például az eindhoveni műanyag-újrahasznosító kommunától a milánói divathétig jutott a saját upcycling ruhamárkájával.
- 2025. szeptember 18.
- 5 perc
Tartalom
Mesélj kicsit a vállalkozásodról!
Az egyetem után tudtam, hogy továbbra is a divattal szeretnék foglalkozni. Már akkoriban jártam vásárokra, design hetekre, és az egyetem is lendületet adott azzal, hogy összehozott a román divatipar szereplőivel.
Finnországban és Eindhovenben töltöttem szakmai gyakorlatot. Nem nagy divatházakhoz kerültem, mert már a kezdetektől sokkal jobban érdekeltek a niche márkák. Finnországban egy izgalmas férfidivattal foglalkozó cégnél voltam gyakornok, amely kolumbiai és finn elemeket ötvözött, egyedi szitanyomásos technikákkal. Eindhovenben pedig egy műanyag-újrahasznosító kommuna tagjaként tevékenykedtem – ez nem is klasszikus értelemben vett szakmai gyakorlat volt. Ott szívtam magamba a fenntarthatóság iránti érdeklődésem és elhivatottságom jelentős részét.
Ezek után egyre biztosabb lettem abban, hogy a saját, különc márkámat szeretném létrehozni – egy olyat, amely a maga útját járja, és amelynél a kitaposott módszerek nem biztos, hogy működni fognak. Bár az upcycling egyre szélesebb körben elismert és kedvelt, de teljesen új szemléletmód szükséges hozzá. Már a tervezés is másként indul, más a gyártás, más a beszerzés. Rengeteg kreativitást és humán erőforrást igényel. Nekem pont ezért tetszik.
Az elmúlt pár évben már kétszer is bemutathattunk a milánói divathéten – ami egy olyan mérföldkő, amit őszintén szólva ki sem mertem tűzni magam elé. Számomra ez is bizonyíték arra hogy egyre nyitottabb a világ a fenntarthatóság és upcycling felé.
Mik voltak a legnagyobb kezdeti kihívások?
Nyílt titok, hogy napjainkban a feltörekvő márkák nagy része az életben maradásért küzd. Ezt az első perctől tudtam – nálam sem lesz másképp, hiszen nem egy óriási alaptőkével és profin kidolgozott forgatókönyvvel indultunk. Így hát erre kellett megoldásokat kidolgoznom. Elfogadtam, hogy ez a folyamat része, és ehhez muszáj alkalmazkodni.
Ráadásul alig fogtunk bele a munkába, amikor beütött a COVID. Nem volt gyártás, nem voltak boltok, sem workshopok. Felmerült a kérdés: hogyan lehet olyan terméket vagy stratégiát építeni, ami ezt is kibírja?
Elkezdtem olyan termékeket kitalálni és fejleszteni, amelyeket szinte bárhol, bárki el tud készíteni. A legfontosabb elemük nem a technikai felszereltség, hanem a kreativitás. Az alapanyagok könnyen beszerezhetők, hiszen használt ruhákból, maradékanyagokból ma már szinte mindenhol akad. Olyan termékskálát hoztam létre, amely adaptálható különféle igényekre, anyagokra és technikákra.
Ennek megfelelően bárki, aki az évek során csatlakozott a csapatomhoz, hozzáadta a saját kreativitását, adaptálta a technikát, és egy kicsit magára is formálta a BORBALA-t. A legelső gyakornokom, Lea, a mai napig közeli barátom, és gyakran dolgozunk együtt. Azóta több mint 15 tervezővel dolgoztam együtt hosszabb-rövidebb ideig.
Minden, amit eddig elértünk, a közös munka eredménye.
Erste Vállalkozói számlacsomagok
Válassz vállalkozói csomagjaink közül, akár 40 000 Forint jóváírással.
Kik segítenek most leginkább a vállalkozásodban?
Édesanyám az első perctől a cég könyvelője és egyben a legfőbb támaszom.
Realista, mégis szárnyakat ad – ez a kettősség az, ami igazán különlegessé teszi a közös munkát.
Úgy gondolom, nagyon jó kombináció, hogy egy hozzám hasonló, álmodozóbb, introvertáltabb személy éppen egy olyan extrovertált, gyakorlatias könyvelővel dolgozik együtt, mint az édesanyám. Nagyon jól kiegészítjük egymást, mind emberileg, mind szakmailag.
A család többi tagját sem lehet kihagyni. Édesapám és a nővérem is rengeteget segítenek – sokszor a háttérből, csendben, de nélkülük sem tartanék ott, ahol most vagyok.
Miben látod a közösség erejét?
A közösség számomra a munkám egyik legfontosabb és legmegfogóbb része.
Van valami leírhatatlan abban, amikor a patikában az eladó hirtelen megkérdezi, hogy én vagyok-e a Borbála, mert követ Instagramon, és nagyon szereti a ruháimat. Vagy amikor workshopokon személyesen is találkozunk a résztvevőkkel – mindenki egy külön világ, és mindenkinek van egy saját története arról, hogyan kapcsolódik a ruháinkhoz, az upcyclinghoz vagy éppen a fenntarthatósághoz. Ezekből gyakran nagyon mély beszélgetések és tartós kapcsolatok születnek.
Egyedül ez nem menne. Egyrészt nyilván sokkal több a munka, mint amit egy ember el tudna végezni, de nem csak erről van szó. Amikor egy jó csapattal dolgozunk együtt, mintha meghatványozódna a kreatív energia. Csak úgy áramlanak az ötletek, a megoldások, az álmok és a tervek. Együtt, egymást támogatva lehet igazán hatékonyan és inspirálóan haladni előre.
Mit üzensz azoknak, akik segítettek a vállalkozásodban?
Nagyon hálás vagyok mindenkinek, aki valamit hozzáadott a BORBALA-hoz.
Az évek során ez tényleg rengeteg embert jelent. Van, akivel nap mint nap együtt dolgozunk, de olyan is előfordult, hogy egy pár perces beszélgetés nyitott új távlatokat, vagy lendített át egy nehézségen.
Számomra ezek mind nagyon értékes kapcsolódások – olyan pillanatok, amelyek szebbé teszik az életet, és emlékeztetnek arra, hogy mennyi minden épül közösségből, figyelemből és megosztott gondolatokból.
Ezért szeretnék egy hatalmas köszönetet küldeni mindannyiuknak.
Nézd meg Ferencz Bori videóját a BORBALA rövid történetéről
Erste Vállalkozói számlacsomagok
Válassz vállalkozói csomagjaink közül, akár 40 000 Forint jóváírással.