Szigetelnél szalmával? Fullosabb, mint gondolnád!

A természetes alapanyagok felé fordulni nemcsak az étkezésben és a kozmetikumok terén menő, hanem az építőiparban is. Az SSH Szalmapaplan társadalmi hatású vállalkozás egy olyan szalmaalapú szigetelést fejlesztett ki, ami nemcsak a környezetünknek tesz jót, hanem az otthonunknak is. Innovatív termékükre és a benne rejlő lehetőségekre a Marc Impact Program is felfigyelt és ők nyerték a nemzetközi program záró pitch versenyét. Stverteczky Tímeát kérdeztük, olvass tovább, megéri!

 
  • 2025. május 26.
  • 5 perc

Az Erste támogatásával megvalósuló Marc Impact Programba olyan vállalkozások kerülhetnek be, akik aktívan foglalkoznak a társadalmi és ökológiai problémákkal, termékükkel, szolgáltatásukkal pedig megoldást nyújthatnak, hiányt tölthetnek be ezeken a területeken. Ám a start upok élete nem könnyű, hiszen sokszor olyan piacokra kell betörniük, ahol a verseny éles, a fogyasztók és a befektetők pedig nehezen nyitnak az újdonságokra. Az SSH-System családi vállalkozás megmutatta, hogy egy olyan egyszerű alapanyag, mint a szalma is lehet a jövő otthonának kulcseleme. És nem, nem kell szalmakunyhóban élned hozzá. 

Iskolaalapítástól az építőanyagig

Stverteczky Tímea és férje, a fejlesztőmérnök Zsolt néhány évvel ezelőtt egy Waldorf-iskola kísérleti építési projektjében ismerkedtek meg a szalma alapanyaggal-. „Megtapasztaltuk, hogy mennyire jó szigetelő, de azt is láttuk, hogy erre még nem fejlesztettek ki egy olyan korszerű táblásított szigetelést, mint amiket a mai építkezéseken használnak” – mesélte Tímea. Elárulta: először csak az iskola miatt kutatták a technológiát, majd rájöttek, hogy ez egy jó üzleti lehetőség is lehet. „Amióta Zsolttal megismerkedtünk, tudtuk, hogy egyszer össze akarunk hozni egy projektet, ami nagyot szólhat a világban, de nem abban az értelemben, hogy meggazdagodjunk, hanem hogy pozitívan hasson a gazdaságban az adott területen. Tudjuk a szalmáról, hogy sokkal jobb, mint a jelenleg használt és bevett szigetelések, amelyek nagyrészt olyan vegyi eljárással készülnek, amelyeknek hatalmas a környezeti terhelése.”

Nem ég, nem rohad és ellenáll a kártevőknek

Aki házat épít vagy szigeteli a régit, általában nem mélyed el igazán a lehetséges megoldásokban. Hiszen a legtöbben úgy gondolják: a lényeg, hogy működjön, és jó sokáig ne kelljen foglalkozni vele. Ám a bevett megoldások mellett érdemes a szalmát is megfontolni. 

Tímeától megtudtuk, hogy a három leggyakoribb kétség, ami felmerül a vásárlókban, az a tűzveszély, a megázástól, valamint a kártevőktől való félelem. Ők azonban igyekeznek minden érdeklődőt türelemmel informálni arról, hogy ezek alaptalan félelmek. A szalma szigetelés szakszerű felhelyezése esetén nem kell tartanunk sem a tűztől, sem a bogaraktól. Ezen felül kidolgoztak egy olyan égéskésleltető bevonatot is, ami szintén természetes összetételű. „Ez egy teljesen saját szabadalom. Egyébként, ha a szigetelés le van zárva vakolattal, akkor amúgysem tud meggyulladni, de ezzel a bevonattal vakolat nélkül is védett lesz. Erről egy tesztvideót fel is töltöttünk a YouTube-ra. Ennek a bevonatnak pedig az íze sem kellemes, úgyhogy a rágcsálók is távol maradnak tőle” – osztotta meg velünk Stverteczky Tímea. 

Elárulta: a nedvességtől sem kell tartani, hiszen a szalmát teljesen száraz állapotban használják fel, felhelyezés után pedig a szalma nagyon jól bánik a szerkezeten belül közlekedő párával.

Kitartás, idő, támogatás

Társadalmi hatású vállalkozásként ugyanarra a piacra kell betörni, ahol a „nagyok” is játszanak. Tímeától megtudtuk, hogy erre 7 évet adtak maguknak. Az idő mellett a kulcs a kitartás és a támogatás. „Ez nem menne anélkül a maroknyi csapat nélkül, akik ezen nap mint nap dolgoznak” – mondta Tímea. A céget Zsolttal közösen építik és fejlesztik, és bevonják a fiatal generációt is, mintegy a jövő zálogaként. A Marc Impact zárórendezvényén Tímea Trisztánnal, a legidősebb fiával prezentálta az eddigi eredményeket és a jövőbeni célokat. Tímea szerint a program és az ezzel járó mentorálás segített abban, hogy egy kicsit kívülről tekintsenek rá a stratégiájukra, a jelenleg zajló folyamatokra. 

A jelenlegi céljaik között szerepel a befektetők bevonása és az, hogy bekerüljenek a hagyományos kereskedelembe. Ám társadalmi hatású vállalkozásként talán ez még nagyobb kihívás. „Számunkra több időbe telik, mint annak, aki egy trendi-szexi terméket dob a piacra. Mi pontosan tudjuk, hogy a termékünk jó, versenyképes, ráadásul egészségesebb választás, ám azt meg kell oldanunk, hogy erről az embereknek elég információja legyen. Így lehet meg az a kritikus tömeg, akik ezt választják” – mondta Tímea. 

Mit érdemes tudnod az impact vállalkozásokról?

„Az impact vállalkozások lesznek a következő évtized társadalmi és ökológiai átalakulásának egyik motorjai, ezért elengedhetetlen, hogy rendelkezzenek minden olyan erőforrással, ami középtávon a - pénzügyileg is - önálló és fenntartható és sikeres működéshez szükségesek. Az SSH Szalmapaplan terméke, üzleti víziója és lelkesedése is remek alap a közös gondolkodáshoz és a potenciális befektetők meggyőzéséhez” - mondta el Szalay Orsolya, az Erste Social Banking vezetője. 

A Marc Impact program amellett, hogy személyre szabott szakértői tanácsadást, pénzügyi felkészítést, az impact növelését támogató módszertanokat és egy értékes közösséget biztosít, segíti a résztvevő vállalkozások gyorsabb növekedését, külső finanszírozáshoz jutását és ismertségük növelését. 

A 2024-ben indult program három országban segített társadalmi vagy ökológiai hatású, úgynevezett impact vállalkozásokat üzleti ismeretek elsajátításában és a növekedéshez szükséges finanszírozás megszerzésében. A program az Erste Stiftung, az Erste Social Finance Holding, az IFUA Nonprofit Partner és a SIMPACT együttműködésében jött létre.

További #higgymagadban történetekért kövesd az Erste blogot!

Erste Diákszámla

Most akár 40 000 Ft díjkedvezményt és
40 000 Ft értékű befektetési alapot kaphatsz!

Kapcsolódó tartalmaink