Csalók az online piactereken

A csalók továbbra is kiemelten használják az online piactereket és ott próbálják megtéveszteni az eladókat. Módszereik sokat fejlődtek az elmúlt időszakban. Sok esetben a beszélgetés a megszokott módon kezdődik, de azonnal kezdj gyanakodni, amint valamilyen linket küldenek vagy bármilyen plusz adatot kérnek tőled. Eladóként te diktálod a feltételeket. Olvass tovább, fogadd meg tanácsainkat!

Összegyűjtöttük, hogy mire figyelj eladóként, amikor online piactéren adnál túl egy megunt tárgyadon!

Töltsd le az infografikánkat és oszd meg ismerőseiddel is, hogy mire figyeljenek eladóként az onlice piactereken, hogy felismerjék a csalókat.

Ha ezeket tapasztalod, gyanakodj, hogy csalókkal van dolgod

  • A hirdetés megjelenése után azonnal jelentkezik a vevő, és kérdés nélkül megvenné az eladásra kínált tárgyadat. 

  • Azonnal fizetne, akár kérdés nélkül. 

  • Azt írja, hogy ő majd intézi a futárszolgálatot és szállításhoz szükséges adatokat kér egy weboldal segítségével. 

  • Küld egy linket, ami a futárszolgálat oldalára hasonlít, és azt állítja, hogy ott már fizetett. 

  • Nyomást gyakorol, hogy gyorsan küldd a terméket. 

  • Egy olyan oldalra irányít, ahol a bankok logói közül kell kiválasztanod, hogy hol bankolsz. 

  • Kér, hogy a csomag biztosítását fizesd ki. 

  • Kér, hogy az átutalás biztonsága érdekében telepíts a gépedre egy programot. 

Mire figyelj?

  • Amikor SMS-ben kapsz egy kódot, mindig olvasd el, hogy pontosan mire kell használnod! A csalók a George App regisztrációhoz szükséges kódot próbálják megszerezni, ezért se a belépéshez, se a regisztrációhoz szükséges kódot ne add ki nekik!
  • Mindig nézd meg a banktól érkező, egyedi kódot tartalmazó üzenet tartalmát, hogy arra a műveletre adj engedélyt, amit valóban el szeretnél végezni! 

  • Mindig ellenőrizd a böngésző címsávjában, hogy a bank weboldalának címe pontosan szerepeljen! 

  • Mindig közvetlenül a böngészőbe írd be a bank címét, mikor felkeresed a George Webet! (https://www.erstebank.hu, Online bankolás menüpontja)

A Magyar Nemzeti Bank további ajánlásai

  • Soha ne utalj pénzt, ha eladó vagy (mert például csomagküldéssel megpróbálhatnak rászedni)! 

  • Légy tisztában azzal, hogy eladóként pénzt csak fogadsz, nem küldesz.  

  • Ahhoz, hogy bankszámládra pénzt utaljanak, nincs szükséged semmilyen programra, és a netbankodba se kell bejelentkezni! Utalás fogadásához elegendő megadni a bankszámlaszámod és a neved, esetleg az ún. másodlagos azonosítódat (ha van ilyen). 

  • Soha ne adj meg további bankszámla adatokat, felhasználói fiókazonosítókat, jelszavakat e-mailben, SMS-ben vagy telefonon érkező kérésre!  

  • Soha ne kattints e-mailben, üzenetben lévő hivatkozásokra, és ne nyisd meg a mellékleteket! A webes bejelentkezések címeit inkább manuálisan gépeld be, vagy használd a böngésző „Kedvencek” közé elmentett linket, vagy használd a hivatalos banki oldalt! 

  • Soha ne tölts le ismeretlen programot vagy applikációt számítógépre, mobiltelefonra, főleg ne egy linkre kattintva! 

  • A csalás és a tényleges jogosulatlan átutalás között akár napok is eltelhetnek, ezért amint azt észleled, hogy csalás áldozatává váltál, azonnal, késlekedés nélkül jelentsd az esetet bankodnál és tegyél feljelentést! 

Legyél mindig éber, és ha gyanús a vevő, inkább mondj nemet az üzletre! 

Higgy magadban, de ne higgy el mindent! 

Mit tegyél, ha mégis csalás áldozata lettél?

  • Azonnal hívj minket a +36 1 302 5885-ös telefonszámon! Amiben csak lehet, segíteni fogunk neked!

  • Miután egyeztettél ügyfélszolgálatunkkal, javasoljuk, hogy tegyél rendőrségi feljelentést is, amit nekünk is továbbíthatsz, hogy segíthesd a mi kivizsgálásunkat!