Döntse el, kinek ad kulcsot számlájához!

Indul a nyílt bankolás

Szeretné egyetlen pillantással felmérni, hogy bankszámlájáról mennyit költött üzemanyagra, vagy mennyit fizetett a sarki közértben az elmúlt egy hónapban?

Többet szeretne félretenni, vagy csak biztos akar lenni benne, hogy valamennyi számláját befizette?

Az ilyen és ehhez hasonló kérdéseire a 2019. szeptember 14-től az új európai uniós irányelv alapján létrejövő számlainformációs (AISP) és fizetéskezdeményezési (PISP) szolgáltatók online alkalmazásai megoldásokat nyújthatnak, amennyiben Ön bankszámla adataihoz hozzáférést biztosít számukra. Szeretné egyetlen pillantással felmérni, hogy bankszámlájáról mennyit költött üzemanyagra, vagy mennyit fizetett a sarki közértben az elmúlt egy hónapban?

 

Mi is a nyílt bankolás? Milyen előnyt hozhat ez Önnek?

A nyílt bankolás során Ön hozzáférést adhat – a bankszámláját vezető bankon kívül más – külső pénzügyi szolgáltatóknak arra, hogy a szolgáltató által fejlesztett és kezelt alkalmazás igénybevételével hozzáférjenek az Ön a bankszámlaadataihoz, bankszámla történetéhez. Így a szolgáltató

  • megismerheti az Ön számlaegyenlegét
  • megismerheti az Ön számlaforgalmát (számlatörténetét)
  • utalást kezdeményezhet az Ön számlájáról, vagyis Ön már nem csak az Erste NetBankban vagy MobilBankban adhat átutalási megbízásokat.

Ezek az alkalmazások egyebek között segíthetik Önt abban, hogy jobban átlássa és tervezhesse pénzügyeit.

  • A jelenleg ismert megoldások jelentős része egyfajta pénzügyi tervező vagy háztartási költségfigyelő alkalmazás, egyes alkalmazások pedig megkönnyítik egyes fizetési tranzakciók, például a parkolási vagy autópályadíjak rendezését.
  • Várhatóan lesznek olyan alkalmazások is, melyek a számlatörténetét, költési és bankolási szokásait megismerve pénzügyi termékeket, szolgáltatásokat, például hitelt vagy számlavezetést ajánlanak Önnek.

Fontos!

Az Erste Bank soha nem adja ki további személyes adatait (címét, email címét, telefonszámát) és az adott fizetési számlán túli banki ügyleteit (pl. hiteladatait) sem. Ugyanakkor tudnia kell, hogy a számlatörténete alapján sok esetben ezekre is lehet következtetni.

Mi az Ön teendője, hogyan is történik az adatok átadása?

Ha a nyílt bankolás keretein belül elérhető új lehetőségekre nincs szüksége, úgy nincs további teendője, hisz a nyílt bankolási szolgáltatások igénylése nem kötelező.

Ez esetben az internetbanki szolgáltatás (továbbiakban Erste NetBank) felületén a „nyílt bankolás” lehetőséget kikapcsolhatja, amennyiben véletlenül sem szeretne felhatalmazást adni külsős szolgáltatóknak.

Amennyiben Ön igénybe szeretné venni a nyílt bankolási szolgáltatásokat, azok igénybe vételekor engedélyeznie kell részükre a bankszámlaadataihoz, bankszámlatörténetéhez való hozzáférést.

Fontos,

hogy az Erste Bank csak olyan szolgáltatóknak ad ki információt

  • akik rendelkeznek a Magyar Nemzeti Bank engedélyével, melynek meglétét természetesen az Erste Bank is ellenőrzi
  • akik részére Ön erre vonatkozóan felhatalmazást ad.

Ha vissza akarja vonni a megadott felhatalmazást, akkor erre az Erste NetBankban mindig lehetősége lesz. A NetBankban felügyelheti azt is, melyik szolgáltatónak mihez adott hozzáférést és ezt amennyiben úgy dönt, ott vissza is vonhatja.

A kulcs az Ön kezébe kerül, Ön dönt, kinek nyit ajtót számlájához!

Bankszámlatörténetét korábban kizárólag Ön és az Erste Bank ismerhette, a Bank eddig ezeket szigorú szabályok alapján, csak hatóságoknak adhatta ki.

Az Európai Uniós szabályozás alapján most átadjuk Önnek a kulcsot. Az Ön döntése és felhatalmazása alapján engedélyezett szolgáltatói adatigényléseknek a Bank köteles eleget tenni.

Fontos!

  • Döntése és a felhatalmazása előtt körültekintően olvassa le a szolgáltatók felhasználási feltételeit!
  • Legyen tisztában azzal, hogy pontosan mire vonatkozik engedélye!
  • Ismerje meg, hogy mire szeretné az adott szolgáltató használni a kapott adatokat!

Erős ügyfélhitelesítés - Változások az online bankolás során

Az új szabályozás kiemelt célja, hogy még biztonságosabbá váljon az online bankolás.

Milyen változást jelent ez Önnek 2019. szeptember 14-től?

  • A biztonság növelése miatt NetBank belépését, online vásárlásainak jóváhagyását mobiltelefon segítségével teheti meg. Ennek legegyszerűbb módja a mobilalkalmazási szolgáltatás (továbbiakban Erste Mobilbank) használata.
  • Érintéses kártyás vásárlás esetén, akár 5000 forint alatt is PIN-kód megadására lesz szükség.

Miért van az erős ügyfélhitelesítésre szükség?

Az erős ügyfélhitelesítés megerősíti az online bankolás biztonságát a kétfaktoros ügyfélazonosítás bevezetésével.

Ezért ha Ön a NetBankba kíván belépni, vagy online fizetést végezne, az esemény jóváhagyásánál Önt az alábbi három azonosítási lehetőség közül legalább kettő használatával szükséges azonosítani:

  • egy adott eszköz birtoklásával (pl. okostelefon),
  • valamilyen tudás, ismeret birtoklásával (jellemzően egy kód ismerete, pl. mPIN-kód)
  • valamilyen biometrikus egyedi azonosítóval (pl.: ujjlenyomat vagy arc)

Így tehát a NetBankba való bejelentkezésnél, vagy egy online tranzakcióknál az adott eszköz birtoklását mobiltelefonja biztosítja, mely mellett második azonosító faktor a Mobilbank elérést biztosító mPIN-kódja vagy biometrikus egyedi azonosítója.

A legegyszerűbb megoldást NetBank belépéshez és műveletek jóváhagyáshoz a MobilBank nyújtja, ahol egy, a bank által küldött üzenetre nyomva már meg is történik a jóváhagyás.

Még biztonságosabbak lesznek a kártyás fizetések is!

2019. szeptember 14 után az ötezer forint alatti érintéses fizetéseknél előfordulhat, hogy meg kell adni a PIN kódot is. Öt érintéses fizetés, vagy 150 euró – kb. 48 ezer forint – összegű érintéses fizetés után a banknak meg kell győződnie arról, hogy tényleg a tulajdonos használja a kártyát – vagyis PIN kódot kell kérnie. Ha időközben volt nagyobb összegű PIN kódos vásárlás vagy készpénzfelvétel, akkor az azonosításnak minősül, és a számlálás újraindul.

Mindezt azt eredményezi, hogy nehezebb lesz visszaélni a kártyaadatokkal, ami az Ön védelmét szolgálja.

Az Erste Bank továbbra is vigyáz az Ön a pénzére

Az online bankolás bevezetésével párhuzamosan kibővítettük a már meglévő csalás megelőzési rendszerünket, azért hogy Ön a pénzét és átutalásait nagyobb biztonságban tudhassa. Ezért

  • Az Ön által indított utalásokat valós időben figyelemmel fogjuk követni és vizsgálni fogjuk csalás megelőzési célzattal.
  • A Bank vizsgálata által gyanúsnak vélt tranzakciót a Bank visszautasíthatja, vagy további vizsgálatokat végezhet rajta.
  • Bármilyen gyanús tranzakció esetén kapcsolatba léphetünk Önnel, egyúttal Ön is fordulhat hozzánk tájékoztatásért.

A csalás megelőzési rendszer mellett felhívjuk figyelmét, hogy az adatai (felhasználónév, jelszó, kártyaszám stb.) védelme kiemelt fontosságú, ezért kérjük, hogy ne adja ki őket senkinek, legyen az ismerős, vagy ismeretlen.

Az Erste Bank soha nem kéri az Ön személyes adatait, kártya és számlaadatait illetve banki jelszavait email-ben!