Gyakori kérdések

Hasznos információk a nyitott bankolásról

A PSD2 az EU második pénzforgalmi irányelvének (2015/2366/EU) a rövidítése (Revised Payment Service Directive), mely a nyílt bankolás világát hozza el Európában.

A 2019. szeptember 14-től hatályos jogszabály három fontos célt szolgál:

  • biztonságosabbá teszi az online/digitális banki, fizetési műveleteket (a NetBanki belépés változásáról itt talál részleteket LINK)
  • csökkenti az ügyfelek által viselt kockázatot (pl. bankkártyák elvesztése esetén)
  • lehetővé teszi új ún. harmadik feles pénzügyi szolgáltatók megjelenését (TPP – Third Party Provider)

Ezek az új szolgáltatók

  • online (mobil, web) alkalmazásaikkal tehetik könnyebbé, egyszerűbbé a napi bankolást
  • számára a bankok hozzáférést biztosítanak az eddig teljesen elzártan kezelt számlainformációkhoz, természetesen minden esetben az ügyfelek egyedi felhatalmazását követően.

a Magyar Nemzeti Bank ellenőrzése alá tartoznak, akárcsak az Erste Bank.

Teljes felsorolást adni ezekről lehetetlen lenne. Ahogy a digitális világban ez már megszokott, arra lehet számítani, hogy folyamatosan jelentkeznek majd újabb és újabb szolgáltatók, új alkalmazásokkal, megoldásokkal.

Megjelennek

  • a bankszámlája költéseit, tranzakcióit rendszerező, azokat könnyebben áttekinthetővé tévő alkalmazások, melyek egyszerűsíthetik a háztartási költségvetés vagy a családi pénzügyi tervezés feladatait;
  • több, különböző banknál vezetett számlát egyetlen rendszerben kezelő alkalmazások (multibanking)
  • fizetési tranzakciókat megkönnyítő alkalmazások, melyek segítségével közvetlenül a bankszámlájáról fizethet, azaz nem lesz szüksége a bankkártyájának adataira a vásárláskor Például egy mobilos appban fizethet parkolási díjat, vagy akár egy áruházlánc saját alkalmazásán keresztül fizethet az ott vásárolt dolgokért.

Minden esetben Ön dönt arról, hogy mely alkalmazásokat használja és milyen adataihoz ad hozzáférést.

Egyes alkalmazások lehetővé teszik, hogy akár különböző bankoknál vezetett számláit egyetlen alkalmazáson keresztül érje el és tekinthesse át. Lényegében egy olyan alkalmazás, amelyben egyszerre több, más-más banknál vezetett számláját kezelheti.

Az MNB minősíti azokat a szolgáltatókat, akik egyáltalán felhatalmazást kérhetnek bankszámlaadatok elkérésére. Az adatigény esetén az Erste Bank ellenőrzi az MNB-s engedély meglétét, így engedéllyel NEM rendelkező szolgáltatónak véletlenül sem kerülhetnek birtokába az Ön adatai.

Az MNB egy mindenki számára elérhető nyilvántartást is vezet a szolgáltatókról, itt akár Ön is ellenőrizheti, hogy a szolgáltatónak van-e engedélye.

Javasoljuk, hogy minden esetben alaposan olvassa el az adott alkalmazás szerződési feltételeit: így pontosan megtudhatja, mire használja az adatait az adott szolgáltató

Jogszabály alapján „Harmadik feles szolgáltató”-nak nevezzük őket (az angol Third Party Provider rövidítéséből fakadóan TPP-ként is találkozhat velük). Azért harmadik félről beszélünk, mert az eddig kétoldalú, az ügyfél és a bank közötti kapcsolatban jelennek meg.

Szigorú szabályok vannak arra, hogy milyen követelményeknek kell megfelelnie egy szolgáltatónak, ezek betartását a Magyar Nemzeti Bank ellenőrzi. Az MNB engedélyezi az egyes szolgáltatók működését és nyilvántartást is vezet is róluk. A nyílt bankolás során a bankok kizárólag az MNB engedélyével rendelkező szolgáltatóknak adhatnak ki adatokat.

A szolgáltatást nyújtó cégek jellemzően lehetnek

  • fintech (Financial Technology, pénzügyi technológiai) vállalkozások
  • technológiai világcégek („bigtech”-nek is nevezik őket)
  • olyan jelentősebb kereskedelmi cégek, melyek úgy gondolják, ezzel is segítik vásárlóik kiszolgálását
  • de maguk a bankok is

A jogszabály háromféle szolgáltatót különböztet meg, melyekkel az alábbi rövidítésekkel jelezve is találkozhat:

  • a számlainformációkhoz hozzáférő szolgáltatók (AISP - Account Information Service provider)
  • fizetési tranzakciók indítására, kezelésére is jogosult szolgáltatók (PISP - payment initiaton service provider)
  • kártyaalapú fizetési eszközt kibocsátó szolgáltatók (CISP - Card-based Payment Issuer Service Provider)

Természetesen nem. Azok a szolgáltatók láthatják bankszámlaadatait, amelyeknek Ön erre engedélyt ad.

A PSD2 jogszabály alapján az Ön adatait az Erste Bank kizárólag az Ön felhatalmazása alapján adhatja ki és azt követően nem tagadhatja meg a szolgáltatótól.

Megteheti, hogy teljes egészében zárja a nyílt bankolás kapuját a bankszámláján.

Ehhez a kulcs az internetbanki szolgáltatás (továbbiakban NetBank) felületén elérhető főkapcsoló, mellyel a nyílt bankolás lehetőségét kikapcsolhatja.

A kapu zárva tartását, azaz a főkapcsoló tiltást abban az esetben javasoljuk, ha Ön egyáltalán nem kíván külső szolgáltatóknak hozzáférést adni számlájához: ezzel a beállítással teljesen kizárja, hogy akár véletlen felhatalmazást adjon.

Ha a főkapcsolót a nyitva állásban hagyja, akkor megmarad a lehetősége, hogy a számláihoz hozzáférést engedjen. Az engedélynél pontosan meg kell adni hogy mire vonatkozzon: csak a lekérdezést, azaz a számlatörténet és egyenleg lekérését, vagy akár tranzakciók indítására is lehetőséget biztosít a szolgáltatónak.

Amennyiben több számlája van, ezt számlánként állíthatja be: Ha például egy folyószámlája és hitelkártyaszámlája is van, beállíthatja, hogy a folyószámlájáról csak lekérdezés, a hitelkártyájáról akár tranzakciók indítására is lehetőséget kapjanak az Ön által használni kívánt alkalmazások.

Nem. Amennyiben az adott számlához hozzáférést biztosít egy alkalmazásnak, akkor az általa igényelt módon fér hozzá az Ön bankszámlaadataihoz.

Csak az Ön döntése alapján kaphat egy szolgáltató bankszámlaadatot.

Amennyiben Ön engedélyt ad, a szolgáltató hozzáfér az Ön nevéhez, számlatörténeteihez, számlái aktuális egyenlegéhez. Egyes szolgáltatók utalásokat kezdeményezhetnek az Ön számlájáról, ehhez az Ön beleegyezése szükséges.

Nem adjuk ki további személyes adatait (címét, email címét, telefonszámát) és az adott számlán túli banki ügyleteit sem (pl. hiteladatok), de fontos tudnia, hogy a tranzakció adatok egyes mezői alapján következtetni lehet azokra.

Addig, ameddig erre Ön felhatalmazást ad nekik.

Számlatörténet engedélyezése esetén 90 napig, naponta 4x az Ön további jóváhagyása nélkül lekérdezhetik a tranzakciós adatait. A tranzakcióit visszamenőlegesen ezen időszak alatt addig az időpontig kérdezhetik le, ameddig azok az internetbanki szolgáltatásban (továbbiakban NetBank) is elérhetők.

Fizetéskezdeményezés (átutalás) esetében minden egyes tranzakcióhoz szükséges az Ön jóváhagyása.

Az internetbanki szolgáltatás (továbbiakban: NetBank) felületén Ön bármikor ellenőrizheti és letilthatja a bankszámlaadataihoz való felhatalmazásait:

  • a NetBankban felülvizsgálhatja, hogy melyik szolgáltató mely adataihoz fér hozzá;
  • a NetBankban bármikor bármelyik szolgáltató részére adott felhatalmazását letilthatja.

Számlánként állíthatja be, hogy azokhoz milyen hozzáférési lehetőséget biztosít. Amikor egy új alkalmazás kíván engedélyezni, az alkalmazás már tudni fogja hogy milyen adatokra van szüksége. Amennyiben ezzel egyetért, Önnek ezt jóvá kell hagynia.

Ezeket az engedélyeket az internetbanki szolgáltatás (továbbiakban Erste NetBank) felületén utólag bármikor letilthatja.