Hitelkönnyítő intézkedések

Tudjuk, hogy ez az időszak ügyfeleinket nemcsak egészségük megőrzése kapcsán állítja kihívások elé, hanem anyagi tekintetben is. Többen szorulnak majd közvetett és közvetlen pénzügyi támogatásra, amelyben az Erste Bank szerepet kíván vállalni.

A Kormány 47/2020. (III. 18.) Korm. rendelete, valamint a 62/2020. (III.24.) Korm. rendelete alapján intézkedéseket jelentett be, amelyek könnyítéseket tartalmaznak a lakossági, kisvállalkozói és vállalati hitelek visszafizetése kapcsán. Az intézkedések végrehajtását elkezdtük és a részleteket folyamatosan kommunikáljuk. Weboldalunkat frissítjük, és megosztjuk a rendelkezésre álló információkat.

Ügyfeleinknek a már folyósított lakossági hitel-, kölcsön-, illetve lízingszerződések, illetve munkáltatói kölcsönök esetében - a 2020. március 18. 24.00 órakor fennálló szerződések alapján - automatikusan, a jogszabály erejénél fogva a kölcsön tőke-, kamat- és díj megfizetésére fizetési haladékot biztosítunk 2020.12.31-ig.

A rendelet alapján a fizetés felfüggesztése minden ügyfelünkre automatikusan vonatkozik, amennyiben másként nem rendelkezik.

Felhívjuk folyószámlával rendelkező ügyfeleink figyelmét, amennyiben hitelét egy másik banknál vette fel, a hitelmoratóriummal kapcsolatos szándékát annál a banknál kell jeleznie, amelyik a hitelösszeget folyósította. Annak érdekében, hogy hiteltörlesztése szándéka szerint felfüggesztésre kerüljön, a hitelező bank tájékoztatója szerint tudja megtenni az esetleges intézkedéseket. Ha korábban rendszeres átutalási megbízással törlesztett Erste folyószámlájáról, kérjük – amennyiben a hitelező bankja másként nem tájékoztatja – a fizetési moratórium idejére állítsa le a megbízást.

Személyes adatai kezelésével kapcsolatos részletekről további tájékoztatást kaphat: Adatvédelmi tájékoztató

Hiteltörlesztés felfüggesztése lakossági ügyfeleknek 

A rendelet lehetőséget biztosít arra is, hogy az ügyfeleink a szerződés szerinti törlesztéseiket változatlanul, az eredeti szerződési feltételek és kondíciók alapján teljesítsék. 

A fizetési moratóriumban érintett termékek:

  • FIX (határozott) futamidejű hitelek/kölcsönök:
    • Személyi kölcsön,
    • Jelzáloghitel (beleértve piaci feltétellel nyújtott lakáshitelek, állami kamattámogatott jelzáloghitelek, szabad felhasználású jelzáloghitelek),
    • Lakástakarék által nyújtott jelzáloghitel,
    • Babaváró hitel,
    • Munkáltatói kölcsön,
    • Lízingszerződés (autólízing, autóhitel, ingatlanlízing),
    • Lombardhitel,
    • Hitelkártya részletfizetési szolgáltatások.
  • Nem FIX (határozatlan) futamidejű hitelek:
    • Hitelkártya,
    • Folyószámla hitelkeret.

Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy ez évi fizetési kötelezettségeik nem kerülnek elengedésre, a fizetési haladék lejárta után teljesíteniük kell az elmaradt törlesztéseket. 

FIX (határozott) futamidejű hitelek/kölcsönök esetén:

  • a fizetési moratórium ideje alatt felhalmozódott kamatot a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt, a fizetési moratórium lejártát követően, évente egyenlő részletekben kell megfizetni,
  • a fizetési moratórium lejártát követően a futamidő úgy hosszabbodik meg, hogy az esedékessé váló törlesztőrészlet és a fizetési moratórium alatt keletkező részletekben megfizetendő kamat összege együttesen nem haladja meg az eredeti szerződés szerinti törlesztőrészletek összegét.
  • Amennyiben fizetési moratórium alatt áll, úgy a HitelŐr SMS-ben megjelölt törlesztőrészletet nem kell megfizetnie.  

A moratórium alatt lévő, nem FIX (határozatlan) futamidejű hitelek/kölcsönök esetén:

  • a tőke- és díjtartozás 2020. december 31. után válik esedékessé,
  • a moratórium alatt felgyűlt kamat 2020. december 31-ét válik esedékessé és egyenlő részletben kell majd megfizetni,
  • a visszafizetés további részleteiről tájékoztatjuk ügyfeleinket.

Törlesztésvédelmi biztosítások (PPI)  díjára nem vonatkozik a fizetés moratórium. A hiteleinkhez kapcsolódó törlesztésvédelmi biztosítások, nem várt, meghatározott események alkalmával segítenek a hitele törlesztésében. A törlesztésvédelmi  biztosítások havi díja a moratórium ideje alatt is beszedésre kerülnek, hogy a biztosítás folytonos legyen a szerződésben foglalt biztosítási káreseményekre (például keresőképesség elvesztése). Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy a törlesztésvédelmi biztosításaink feltételeiben nincs kizárva a koronavírus miatti káresemény.

Életbiztosítással kombinált jelzáloghitel (unit-linked) esetén a biztosítás díjára nem vonatkozik a moratórium, a díjfizetési kötelezettség a fizetési moratórium alatt változatlanul fennáll.

Ha nem kíván élni a törlesztőrészletek felfüggesztésének lehetőségével, nyilatkozatot tehet. Amennyiben a későbbiekben mégis úgy dönt, hogy élni kíván a hiteltörlesztés felfüggesztésével, megtett nyilatkozatát a fizetési moratórium időtartama alatt módosíthatja. 

Döntésénél, kérjük, vegye figyelembe a megváltozott törlesztési futamidőt és feltételeket! A hiteltörlesztési könnyítés igénybevételét azoknak az ügyfeleinknek ajánljuk, akinek alapvetően megváltoztak törlesztési lehetőségei és ezért ez valós segítséget jelenhet számukra.

Összevont nyilatkozatát megteheti:

Erste NetBankban felugró nyilatkoztatási felületen, ahol összevont nyilatkozásra van lehetőség:

  • Személyi kölcsönnel és/vagy Jelzáloghitellel és/vagy Babaváró kölcsönnel és/vagy az Erste Lakástakarék által nyújtott Jelzáloghitellel és/vagy Munkáltatói kölcsönnel rendelkező ügyfeleink összevont nyilatkozatot tehetnek.
  • Hitelkártyával, hitelkártya részletfizetési szolgáltatással és/vagy Folyószámla hitelkerettel rendelkező ügyfeleink szintén összevont nyilatkozatot tehetnek.

Azok az ügyfeleink, akik több termékkel rendelkeznek és termékeikről eltérően kívánnak nyilatkozni, termékenként is nyilatkozhatnak:

Weboldalunkon: Nyilatkozom

Erste TeleBankon: +36 1 298 0222, nyitvatartási időben (hétfőtől-péntekig: 7-21 óráig)

Tájékoztatjuk, hogy Bankunk a beérkezett nyilatkozatokat az alábbiak szerint dolgozza fel:

  • a munkanapon 16:00 óráig megtett nyilatkozatok még aznap,
  • a munkanapon 16:00 óra után vagy munkaszüneti napon beérkezett nyilatkozatok a következő munkanapon kerülnek feldolgozásra.

A jelenlegi rendkívüli járványhelyzetre tekintettel kérjük ügyfeleinket, hogy a felfüggesztés kapcsán felmerülő további kérdések vagy ügyintézés céljából lehetőség szerint az elektronikus és telefonos csatornáinkat vegyék igénybe!

Lakossági folyószámlahitel

  • Azoknak az ügyfeleknek, akik 2020.03.31-én 16 óráig nem nyilatkoztak arról, hogy tovább szeretnék fizetni folyószámlahitelüket és volt folyószámlahitel tartozásuk 2020.03.18-án 24 órakor, moratóriumi számlát nyitottunk.
  • A 2020.03.18-án 24 órakor fennálló folyószámlahitel tartozást és kamatot a lakossági folyószámláról egy moratóriumi számlára vezettük át, a 2020.03.18-i állapot szerint. Lakossági folyószámlán az átvezetett tartozást zárolásba helyeztük.
  • Tartozás átvezetéséről SMS és Netbank üzenetben értesítettük az ügyfeleket.
  • A számla részletező és tájékoztató levelet 2020.04.06-i héten adjuk postára, ill. ezzel párhuzamosan a NetBankban is elérhetővé tesszük a moratóriumi számla kivonatát.
  • Moratóriumi számlára átvezetést indíthatnak azon ügyfeleink, akik tartozásukat részben vagy egészben rendezni kívánják, ennek eredményeképpen moratóriumi számláján nyilvántartott tartozás összege csökkenni fog.
  • Önnek nincs további teendője.
  • Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy a fizetési moratóriumi számlán elkülönített tőke után felhalmozódott kamatot, a fizetési moratórium lejártát követően egyenlő részletekben kell megfizetni. A tőke visszafizetése 2020. december 31. után válik esedékessé a fennálló jogszabálynak megfelelően. 
  • A tartozás pontos összegéről és a felgyűlt kamat visszafizetéséről a későbbiekben részletesen tájékoztatjuk ügyfeleinket.
  • Amennyiben a fizetési moratórium mellőzését kérte, majd ezt követően mégis élni kíván a fizetési moratórium lehetőségével, a visszalépési nyilatkozatát TeleBankon keresztül vagy az Erste Bank bankfiókjaiban teheti meg.
  • Nyilatkozatot tehet az Erste NetBankban, a TeleBankon (+36 1 298 0222) vagy bankfiókban. A nyilatkozását követően a moratóriumi számlán nyilvántartott tartozás összegét visszavezetjük a lakossági folyószámlájára a nyilatkozás napjával.
  • Lehetősége van rendezni a moratóriumi számlán fennálló teljes tartozását. A moratóriumi számlán fennálló tőke tartozást teljes összegben rendezheti a moratóriumi számlára történő átvezetéssel, ezt a fizetési moratóriumból való kilépési nyilatkozatként kezeljük a tőketartozás tekintetében. Ebben az esetben külön nem kell nyilatkozatot tennie.
  • Amennyiben a moratóriumi folyószámlahitel-tartozása teljes összegét rendezte, kérheti a felgyűlt kamatok elszámolását is 2020.12.31. előtt. Ezután a fizetési moratóriumba nem lesz lehetősége visszalépni. A felgyűlt kamatok elszámolásával kapcsolatos kérését TeleBankon keresztül vagy az Erste Bank bankfiókjaiban teheti meg.

Lakossági Hitelkártya

  • 2020. március 18. 24:00-kor fennálló kihasznált hitelkártya egyenleg, beleértve a 2020. március 18. 24:00-kor fennálló élő hitelkártya részletfizetési szolgáltatásokat is, a fizetési moratórium hatálya alá esik. 
  • Nem tartozik a fizetési moratórium hatálya alá a 2020. március 18-át követően létrejött tartozás, annak megfizetése szerződés szerint esedékes.
  • Önnek nincs további teendője.
  • 2020. március 18-án fennálló  tartozást (tőke, díj, kamat), beleértve a részletfizetési szolgáltatásokat is, automatikusan a fizetési moratórium hatálya alá vontuk a 2020.04.06-2020.05.05 időszakban, fordulónapját megelőzően.
    • Ennek eredményeképpen a moratórium hatálya alá vont hitelkártya tartozását egy hitelkártya moratóriumi számlára vezettük át.
    • Az átvezetett összegek tartalmazták a részletfizetési szolgáltatás kiterhelt tőke, díj és kamattartozását. A részletfizetési szolgáltatás továbbiakban esedékes tartozásai nem kerülnek a moratórium ideje alatt kiterhelésre.
    • A moratóriumi számla megnyitásáról és a hitelkártya tartozás moratórium alá helyezéséről ügyfeleinket levélben értesítettük.
  • A 2020.04.06-2020.05.05. fordulónapját követő napon készítetett kivonata tartalmazta a 2020. 03.18. 24:00 órakor fennálló tartozás moratórium hatálya alá vonását és átvezetését. A kivonaton szereplő aktuális tartozás és minimum fizetendő összeg már nem tartalmazta a moratóriumi számlán elkülönített tartozást. A beszedési megbízások így a 2020.03.19-től keletkezett tartozásokra vonatkozóan kerültek beszedésre.
  • 2020. március 19-e utáni tartozás továbbra is fizetési kötelezettséggel jár, melyet az eddig megszokott módon rendezhetnek ügyfeleink.
  • A moratóriumi számláján fennálló tartozását Erste Lakossági NetBank / MobilBank felületén tekintheti meg. Ezen a felületen a fennálló tartozása nem tartalmazza az átvezetett és a 2020. 03.18 24:00 követően felszámított kamatokat. A moratóriumi számlájáról 2020.07. hónaptól havonta küldünk majd kimutatást, amely kimutatásban feltüntetett tartozás tartalmazza a kamatokat is.
  • Amennyiben moratórium hatálya alá vont tartozását bármilyen mértékben szeretné törleszteni – részben vagy egészben – a moratórium ideje alatt is, erre lehetősége van. A tartozást csökkentő (részlet)fizetés összegét a moratóriumi számlájára történő utalással vagy bankon belüli átvezetéssel teheti meg. Ennek eredményeképpen a moratóriumi számláján lévő tartozása csökkenni fog. Amennyiben részletfizetési szolgáltatásból származó tartozását szeretné csökkenteni, úgy azt az Erste TeleBankon bejelentett előtörlesztési kérésként tudjuk befogadni.
  • Fizetési moratórium lejárata:
    • Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy a fizetési moratórium ideje alatt felhalmozódott kamatot a fizetési moratórium lejártát követően egyenlő részletekben kell megfizetni. A tőke- és díjtartozás visszafizetése 2020. december 31. után válik esedékessé a fennálló jogszabálynak megfelelően. A tartozás pontos összegéről és a megfizetéssel kapcsolatos részletekről a későbbiekben tájékoztatjuk ügyfeleinket.
    • Hitelkártya részletfizetési szolgáltatások esetén a moratórium lejáratakor a futamidőt automatikusan úgy hosszabbítjuk meg, hogy a fizetendő törlesztő részlet ne emelkedjen meg, ugyanakkor a lejáratig a moratórium alatt felhalmozott kamat is megfizetésre kerüljön. A 2020. március 18-2020. december 31-e között lejáró részletfizetési szolgáltatások futamideje is automatikusan meghosszabbodik 2020. december 31-ig, illetve a 2020. március 18. és a részletfizetési szolgáltatás eredeti lejárata közötti időszakkal.
  • Amennyiben a fizetési moratórium mellőzését kérte, ám ezután mégis élni kíván a fizetési moratóriummal, a visszalépési nyilatkozatát TeleBankon keresztül vagy az Erste Bank bankfiókjaiban teheti meg.
  •  Nyilatkozatot tehet az Erste NetBankban felugró nyilatkoztatási felületen, Erste TeleBankon (+36 1 298 0222), illetve bankfiókjainkban. A moratóriumi számlán nyilvántartott tartozás összegét (kivéve felgyűlt kamat) a nyilatkozást követően visszavezetjük az Ön hitelkártya számlájára. A hitelkártya számlára visszavezetett tartozás a visszavezetés napjától kamatozik.
  • Lehetősége van a teljes tartozás rendezésére:
    • Amennyiben a moratóriumi számláján fennálló tartozását (tőke és díj) teljes összegben rendezi, azt a fizetési moratóriumból való kilépési nyilatkozatának tekintjük a hitelkártya tőke- és díjtartozása tekintetében. Ebben az esetben külön nyilatkozatot nem kell tennie. Tartozását a moratóriumi számlájára történő átutalással vagy bankon belüli átvezetéssel rendezheti.
    • Amennyiben a moratórium alá tartozó hitelkártya tartozása teljes összegét rendezte, kérheti a felgyűlt kamatokkal való elszámolást is 2020.12.31. előtt. Ezután a fizetési moratóriumba nem lesz lehetősége visszalépni. A felgyűlt kamatok elszámolásával kapcsolatos kérését TeleBankon keresztül vagy az Erste Bank bankfiókjaiban teheti meg.
    • A moratóriumi számlára történő befizetések a részletfizetési szolgáltatások helyzetét nem befolyásolják, azok továbbra is a moratórium hatálya alatt maradnak, ellentétes nyilatkozat megtételéig.
    • Amennyiben rendelkezik részletfizetési szolgáltatással, úgy annak elő- vagy végtörlesztését hitelkártya számláján rendezheti Erste TeleBankon történő bejelentését követően.

Személyi kölcsön

  • A 2020. március 18-án 24:00-kor fennálló tartozását és azt követő esedékességeket (tőke, kamat, díj) automatikusan a fizetési moratórium hatálya alá vontuk.
  • Azon ügyfeleinknek, akik 2020. március 18-án 24:00 órakor fennálló szerződés alapján folyósított kölcsönnel rendelkeztek, hitelenként egy, kizárólag hiteltörlesztésre szolgáló moratóriumi számlát nyitunk.
  • A moratórium számlára átutalást indíthat, amennyiben a moratórium hatálya alatt álló tartozását részben vagy egészben rendezni kívánja. Így a tartozás összege csökken.
  • Ha élni kíván a fizetési moratóriummal, mind a hitel esedékes törlesztőrészletét, mind a moratórium ideje alatt részben vagy egészben meg nem fizetett törlesztőrészletét, illetve a moratóriumot megelőzően felgyűlt késedelmes tartozását rendezheti anélkül, hogy a moratóriumból kilépne.
  • Felhívjuk figyelmét, hogy a Törlesztésvédelemi Szolgáltatás nem esik a fizetési moratórium hatálya alá. Amennyiben rendelkezik ezzel a szolgáltatással, kérjük, gondoskodjon az esedékes havi díj megfizetéséről a moratóriumi számlára való utalással.
  • A fizetési moratórium ideje alatt késedelmi kamatot nem számítunk fel, akár él a moratórium adta lehetőséggel, akár nem.
  • Részletekről hamarosan tájékoztató levelet küldünk.
  • Amennyiben Erste Banknál vezetett számláról történt a törlesztőrészlet fizetése, további teendője nincs.
  • Amennyiben a törlesztőrészlete olyan rendszeres fizetési megbízással került rendezésre, amelyet nem az Erste Banknál vezetett számláról kezdeményezett, úgy kérjük, ezeket a megbízásokat szüntesse meg a megbízást kezelő banknál.
  • A fizetési moratórium ideje alatt meg nem fizetett, felhalmozódott kamatokat és díjakat a fizetési moratórium lejártát követően, a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt, havonta egyenlő részletekben kell megfizetni.
  • A moratórium lejártát követően a futamidő úgy hosszabbodik, hogy az esedékessé váló törlesztőrészlet és a moratórium alatt felhalmozott tartozás felosztást követően meghatározott havi összeg együttesen ne haladja meg az eredeti szerződése szerinti törlesztőrészlet nagyságát.
  • A tartozás pontos összegéről és a moratórium alatt meg nem fizetett kamatok és díjak visszafizetéséről levelünkben részletesen tájékoztattuk.
  • Amennyiben mégis úgy dönt, hogy a moratórium időszaka alatt rendezni kívánja a korábbi időszakban, illetve a fizetési haladék következtében felhalmozott tartozását részben vagy egészben, erre van lehetősége.
  • Erről nyilatkozatot tehet weboldalunkon, az Erste NetBankban felugró nyilatkoztatási felületen, az Erste TeleBankon (+36 1 298 0222), illetve bankfiókjainkban.
  • Miután nyilatkozatot tett, az eddig megszokott módon, a szerződésben megjelölt lakossági bankszámlájáról utalhatja át az aktuális törlesztőrészlet. Kérjük, gondoskodjon arról, hogy esedékességkor a megfelelő pénzügyi fedezet rendelkezésre álljon.
  • Fizetési szándékát a fizetési moratórium időtartama alatt módosíthatja honlapunkon, az Erste TeleBankon (+36 1 298 0222), illetve bankfiókjainkban. A módosítás feldolgozásáról visszajelzést küldünk.
  • A moratóriumi státuszáról havonta a moratóriumi számláról készült kivonatban tájékoztatjuk. 
  • Ha már nyilatkozott arról, hogy tovább szeretné fizetni kölcsönét az eredeti szerződéses feltételek szerint, a fizetési moratórium időtartama alatt, 2020.12.31-ig, bármikor meggondolhatja magát. Ez nem függ semmilyen további cselekménytől (például a nyilatkozat megtételétől), a fizetési késedelem sem jár következményekkel. Amennyiben az Erste Banknál vezetett lakossági folyószámláról történt a törlesztés, abban az esetben szükséges nyilatkoznia a moratóriumba való visszalépésről, hiszen a korábban tett nyilatkozata alapján a Bank kezdeményezni fogjuk a beszedést.
  • Felhívjuk figyelmét, hogy technikai okok miatt nem tudjuk biztosítani a nem Erste Banknál vezetett folyószámláról indított beszedési megbízások teljesítését. A korábban ezzel a fizetési móddal fizető ügyfeleknek a moratórium ideje alatt az esedékességkor, az aktuális törlesztőrészletet befizetéssel vagy átutalással kell rendezniük a moratóriumi számlára. A törlesztőrészlet szerződéses feltételek szerinti befizetése vagy átutalása a nyilatkozat megtétele nélkül is azt jelenti, az adott törlesztőrészlet esetében, hogy nem kíván élni a fizetési moratóriummal. A tovább fizető, külső banki beszedési megbízással rendelkező ügyfeleknek az esedékesség napján SMS-ben emlékeztetőt küldünk.
  • Amennyiben a moratóriumi számlára befizetett összeg nem éri el a teljes havi törlesztés mértékét, a befizetett összeget díj, kamat, tőke sorrendben számoljuk el az adott havi törlesztőrészletére.
  • Amennyiben a befizetés meghaladja az esedékes havi törlesztés mértékét, a fennmaradó összeget elsődlegesen a korábban felgyűlt díj, kamat, illetve tőke törlesztésére számoljuk el, és a következő havi törlesztőrészlet elszámolásához használjuk fel.
  • Amennyiben élni kíván a moratóriummal, annak időszaka alatt az eredeti szerződéshez bekötött lakossági bankszámlája (hitel teljesítési számla) „szünetel” a hitel törlesztők beszedése tekintetében. Ebben az időszakban a hitel teljesítése kizárólag a moratóriumi számlán keresztül történhet, így kizárólag a moratóriumi számláról szedjük be.
  • A moratóriumi számlára érkező befizetések elsődlegesen - a moratóriumi időszak előttről hozott, illetve a moratórium alatt meg nem fizetett - felgyűlt tartozást csökkenthetik.
  • A moratóriumi számlára érkező további befizetéseket, az eredeti szerződés szerint esedékes havi törlesztőrészletek elszámolására fordítjuk, amennyiben nincs felgyűlt tartozás.
  • Amennyiben nincs felgyűlt tartozás és a moratóriumi számlára befizetett összeg nem éri el a teljes havi törlesztés mértékét, a befizetett összeget– díj, kamat, tőke – sorrendben számoljuk el az adós adott havi törlesztőrészletére.
  • Amennyiben nincs felgyűlt tartozás és a befizetés meghaladja az esedékes havi törlesztés mértékét, úgy azt a következő havi törlesztőrészlet elszámolásához használjuk fel.
  • A Polgári Törvénykönyv szerinti elszámolási sorrendet tartjuk azzal, hogy ha nincs felhalmozott tartozása, a befizetését kizárólag a jövőbeni tartozásra fordítjuk. Ha korábbi időszakról hozott tartozása van, illetve ha a moratórium időszaka alatt halmozódott fel tartozás, akkor a fentiekben leírtak szerint történik az elszámolás.

Jelzáloghitel, babaváró hitel, munkáltatói kölcsön

  • 2020. március 18-án 24:00-kor fennálló tartozását és azt követő esedékességeket (tőke, kamat, díj) automatikusan a fizetési moratórium hatálya alá vontuk.
  • A fizetési moratórium időszaka alatt
    • mentesül a tőke, kamat, díj megfizetése alól;
    • nem teljesített kamat, díj összegével a tőketartozás nem növekszik, késedelmi kamatot nem számítunk fel;
    • a felgyűlt és meg nem fizetett kamat- és díjtartozást, a fizetési moratórium lejártát követően, a hátralévő futamidőben szükséges törleszteni.
  • A moratórium lejártát követően a futamidő úgy hosszabbodik, hogy az esedékessé váló törlesztőrészlet és a moratórium alatt felhalmozott tartozás felosztást követően meghatározott havi összeg együttesen ne haladja meg az eredeti szerződése szerinti törlesztőrészletek nagyságát.
  • Azoknak az ügyfeleknek, akik 2020. március 18-án 24:00 órakor fennálló szerződés alapján folyósított kölcsönnel rendelkeztek, hitelenként egy, kizárólag hiteltörlesztésre szolgáló, moratóriumi számlát nyitunk.
  • A moratóriumi számlára átutalhatnak, átvezethetnek, befizethetnek, ha a moratórium hatálya alatt a tartozásukat részben vagy egészben rendezni kívánják. Így a tartozás összege csökken.
  • Ha élni kívánnak a fizetési moratóriummal, mind a hitel esedékes törlesztőrészletét, mind a moratórium ideje alatt, illetve korábban részben vagy egészben meg nem fizetett törlesztőrészletét rendezhetik anélkül, hogy a moratóriumból kilépnének.
  • A moratóriumi számláról havonta számlakivonatot küldünk, illetve a moratóriumi tartozás egyenlegről a későbbiekben a NetBankban, illetve a TeleBankon keresztül is tájékozódhatnak.
  • A 2020.03.18-án 24:00 órakor fennálló lejárt tartozása szintén a moratórium hatálya alatt áll, így ezekre a késedelmes tételekre sem számolunk további késedelmi kamatot a moratórium ideje alatt. A késedelmes napok száma is változatlan marad a moratórium kezdetétől. További részletes tájékoztatást a „Késedelmes tartozások kezelése” fejezetben talál.
  • Felhívjuk figyelmét, hogy a Törlesztésvédelemi Szolgáltatás nem esik a fizetési moratórium hatálya alá. Amennyiben rendelkezik ezzel a szolgáltatással, az esedékes havi díj megfizetéséről a normál törlesztési számlára való utalással szükséges gondoskodnia.
  • Befektetési egységekhez kötött életbiztosítással kombinált jelzáloghitel (unit-linked) esetén a biztosítás díjára nem vonatkozik a moratórium, a díjfizetési kötelezettség a fizetési moratórium alatt változatlanul fennáll.
  • A lakás-előtakarékossági szerződéssel (Fundamenta-Lakáskassza Lakás-takarékpénztár Zrt. és Erste Lakástakarék Zrt.) kombinált jelzáloghitel esetén a megtakarítás és kapcsolódó számlavezetési díj szintén automatikusan a moratórium hatálya alatt áll, így 2020. december 31. után szükséges megfizetni. Ebben az esetben az állami támogatás lehívásának lehetősége meghosszabbodik. A megtakarítás és díjának rendezésére a moratórium alatt is van lehetőség. A kölcsönnel kapcsolatos banknál megtett moratóriumi jognyilatkozat a Fundamenta-Lakáskassza Zrt./Erste Lakástakarék Zrt.-nél gyűjtött megtakarításra is kiterjed. 
  • A fizetési moratóriumban érintett Babaváró hitelek esetén nem kell megfizetni a kezességvállalási díjat függetlenül az ügylet moratóriumi státuszától. A kezességvállalási díj elengedésre kerül a fizetési moratórium ideje alatt.
  • A további részletekről személyre szóló levelet küldtünk az érintett ügyfeleinknek (postán, vagy elektronikusan, a NetBank postaláda E-akta menüpontjába).
  • Ebben az esetben nincs további teendője.
  • A tartozás pontos összegéről és a moratórium alatt meg nem fizetett kamatok és díjak visszafizetéséről részletesen tájékoztatjuk.
  • A moratórium időszaka alatt dönthet úgy, hogy rendezi a fizetési haladék következtében felhalmozott tartozását részben vagy egészben. A részletekről személyre szóló tájékoztató levelet küldtünk az érintett ügyfeleinknek (postán, vagy elektronikusan, a NetBank postaláda E-aktába menüpontjába), illetve tájékoztatás található a „A moratórium alatti befizetések elszámolása” című részben.
  • Erről nyilatkozatot tehet weboldalunkon, az Erste NetBankban felugró nyilatkoztatási felületen, az Erste TeleBankon (+36 1 298 0222), illetve bankfiókjainkban.
  • Miután nyilatkozatot tett, az eddig megszokott módon, a szerződésben megjelölt lakossági bankszámlájáról teljesítheti az aktuális törlesztőrészletet. Kérjük, gondoskodjon arról, hogy esedékességkor a megfelelő pénzügyi fedezet rendelkezésre álljon.
  • A fizetési szándékát a fizetési moratórium időtartama alatt módosíthatja az Erste Bank bankfiókjaiban, vagy az Erste TeleBankon (+36 1 298 0222). A módosítás feldolgozásáról visszajelzést küldünk.
  • Azon ügyfelek, akik nyilatkoztak arról, hogy tovább szeretnék fizetni kölcsönüket az eredeti szerződéses feltételek szerint, a moratórium időtartama alatt viszont mégis élni kívánnak a fizetési moratórium lehetőségével, ezt a fizetési moratórium időtartama alatt, 2020.12.31-ig, bármikor megtehetik, e joguk nem kötött semmilyen további cselekményhez (pl. nyilatkozat megtételéhez), illetve e joguk gyakorlásával a fizetési késedelem következményei sem kerülnek alkalmazásra. Ahhoz, hogy az esedékes törlesztőrészletet a kölcsönszerződés szerinti bankszámlájáról ne vonjuk le, mindenképpen nyilatkozatot kell tennie, hogy élni kíván a moratóriummal.
  • Amennyiben élni kíván a moratóriummal, annak időszaka alatt az eredeti szerződéshez bekötött lakossági bankszámlája (hitel teljesítési számla) „szünetel” a hitel törlesztők beszedése tekintetében. Ebben az időszakban a hitel teljesítése kizárólag a moratóriumi számlán keresztül történhet, így kizárólag a moratóriumi számláról szedjük be.
  • A moratóriumi számlára érkező befizetések elsődlegesen - a moratóriumi időszak előttről hozott, illetve a moratórium alatt meg nem fizetett - felgyűlt tartozást csökkenthetik.
  • A moratóriumi számlára érkező további befizetéseket, az eredeti szerződés szerint esedékes havi törlesztőrészletek elszámolására fordítjuk, amennyiben nincs felgyűlt tartozás.
  • Amennyiben nincs felgyűlt tartozás és a moratóriumi számlára befizetett összeg nem éri el a teljes havi törlesztés mértékét, a befizetett összeget– díj, kamat, tőke – sorrendben számoljuk el az adós adott havi törlesztőrészletére.
  • Amennyiben nincs felgyűlt tartozás és a befizetés meghaladja az esedékes havi törlesztés mértékét, úgy azt a következő havi törlesztőrészlet elszámolásához használjuk fel.
  • A Polgári Törvénykönyv szerinti elszámolási sorrendet tartjuk azzal, hogy ha nincs felhalmozott tartozása, a befizetését kizárólag a jövőbeni tartozásra fordítjuk. Ha korábbi időszakról hozott tartozása van, illetve ha a moratórium időszaka alatt halmozódott fel tartozás, akkor a fentiekben leírtak szerint történik az elszámolás.

Lakástakarék által nyújtott jelzáloghitel 

  • 2020. március 18-án 24:00-kor fennálló tartozását és azt követő esedékességeket (tőke, kamat, díj), valamint az áthidaló kölcsönhöz kapcsolódó megtakarítást, illetve annak számlavezetési díját automatikusan a fizetési moratórium hatálya alá vontuk.
  • A fizetési moratórium időszaka alatt
    • mentesül a tőke, kamat, megtakarítás, díj megfizetése alól;
    • nem teljesített kamat összegével a tőketartozás nem növekszik, késedelmi kamatot a Lakástakarék nem számít fel;
    • a felgyűlt és meg nem fizetett kamatot a fizetési moratórium lejártát követően a hátralévő futamidőben szükséges törleszteni
  • A moratórium lejártát követően a futamidő úgy hosszabbodik, hogy az esedékessé váló törlesztőrészlet és a moratórium alatt felhalmozott tartozás felosztást követően meghatározott havi összeg együttesen ne haladja meg az eredeti szerződése szerinti törlesztőrészletek nagyságát
  • Azoknak az ügyfeleknek, akik az adott hónap 10-én éjfélig nem nyilatkoznak arról, hogy a szerződési feltételeknek megfelelően tovább szeretnék fizetni kölcsönüket, nem indítunk beszedést az esedékes havi tőke, kamat megfizetésére.
  • A 2020.03.18-án 24:00 órakor fennálló lejárt tartozása (tőke, kamat) szintén a moratórium hatálya alatt áll, így ezekre a késedelmes tételekre sem indítunk beszedést. Ezekre a tartozásokra 2020.03.18-tól további késedelmi kamatot nem számítunk fel a moratórium ideje alatt. A késedelmes napok száma is változatlan marad a moratórium kezdetétől.  További részletes tájékoztatást a „Késedelmes tartozások kezelése” fejezetben talál.
  • Nem indítunk beszedést az áthidaló kölcsönhöz kapcsolódó havi megtakarítás és megtakarításhoz kapcsolódó számlavezetési díj összegére sem. A moratórium lejártát követően, 2021 januártól a beszedések az eredeti szerződés feltételei szerint teljesülnek. 
  • Moratórium időszaka alatt nyilatkozat nélkül is lehetősége van az ügyfeleknek a moratórium időszakában meg nem fizetett tartozásukat részben vagy egészben rendezni. Így a moratórium alatt nyilvántartott tartozás csökken.
  • A további részletekről személyre szóló tájékoztató levelet küldtünk az érintett ügyfeleinknek postán.
  • Ebben az esetben nincs további teendője.
  • Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy a fizetési moratórium alatt meg nem fizetett, felhalmozódott kamatokat és díjakat, a fizetési moratórium lejártát követően, a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt havonta egyenlő részletekben kell megfizetni. 
  • A moratórium lejártát követően a futamidő úgy hosszabbodik, hogy az esedékessé váló törlesztőrészlet és a moratórium alatt felhalmozott tartozás felosztást követően meghatározott havi összeg együttesen ne haladja meg az eredeti szerződése szerinti törlesztőrészletek nagyságát. 
  • Áthidaló kölcsön és Azonnali áthidaló kölcsön esetén a meg nem fizetett megtakarítást és a kapcsolódó számlavezetési díjat 2020. december 31. után szükséges megfizetni. Ebben az esetben az állami támogatás lehívásának lehetősége meghosszabbodik.                                              
  • A tartozás pontos összegéről és a moratórium alatt meg nem fizetett kamatok és díjak visszafizetéséről részletesen tájékoztatjuk.
  • A moratórium időszaka alatt dönthet úgy, hogy rendezi a fizetési haladék következtében felhalmozott tartozását részben vagy egészben, illetve amennyiben megtakarítás fizetése is kapcsolódik a kölcsönéhez, lehetősége van a havi megtakarítások külön befizetésére is, ebben az esetben időrendben a számlavezetési díjelmaradásokra majd ezen számlavezetési díjak rendezése után az aktuális megtakarítás éven belüli legkorábbi esedékességű megtakarításra fordítódik a befizetés. A szerződés szerinti betét megfizetése után az állami támogatás is lehívásra kerül. A részletekről személyre szóló tájékoztató levelet küldtünk az érintett ügyfeleinknek postán, illetve tájékoztatás található „A Moratórium alatti befizetések elszámolása” című részben.
  • Erről nyilatkozatot tehet weboldalunkon, az Erste NetBankban felugró nyilatkoztatási felületen, az Erste TeleBankon (+36 1 298 0222), illetve bankfiókjainkban.
  • Miután nyilatkozatot tett, az eddig megszokott módon, a szerződésben megjelölt lakossági bankszámlájáról teljesítheti az aktuális törlesztőrészletet. Kérjük, gondoskodjon arról, hogy esedékességkor a megfelelő pénzügyi fedezet rendelkezésre álljon.
  • Azon ügyfelek, akik nyilatkoztak arról, hogy tovább szeretnék fizetni kölcsönüket az eredeti szerződéses feltételek szerint, a moratórium időtartama alatt viszont mégis élni kívánnak a fizetési moratórium lehetőségével, ezt a fizetési moratórium időtartama alatt 2020.12.31-ig bármikor megtehetik, e joguk nem kötött semmilyen további cselekményhez (pl. nyilatkozat megtételéhez), illetve e joguk gyakorlásával a fizetési késedelem következményei sem kerülnek alkalmazásra. Ahhoz, hogy az esedékes törlesztőrészletet a kölcsönszerződés szerinti bankszámlájáról ne vonjuk le, mindenképpen nyilatkozatot kell tennie, hogy élni kíván a moratóriummal.
  • A fizetési szándékát a fizetési moratórium időtartama alatt módosíthatja az Erste Bank bankfiókjaiban, vagy az Erste TeleBankon (+36 1 298 0222).
  • Amennyiben élni kíván a moratóriummal, annak időszaka alatt az eredeti szerződéshez kapcsolt lakossági bankszámlája (hitel teljesítési számla) „szünetel” a hitel törlesztők beszedése tekintetében. Ebben az időszakban a hitel teljesítése kizárólag a kölcsön törlesztésére kijelölt központi számlán keresztül lehetséges.
  • A kölcsön törlesztésére kijelölt központi számlára érkező befizetések elsődlegesen - a moratóriumi időszak előttről hozott, illetve a moratórium alatt meg nem fizetett - felgyűlt tartozást csökkenthetik.
  • Áthidaló kölcsön és Azonnali áthidaló kölcsön esetén lehetőség van a megtakarítást is fizetni egyedi átutalással, pénztári befizetéssel a megtakarítás megfizetésére kijelölt központi számlán keresztül, ebben az esetben időrendben a számlavezetési díjelmaradásokra majd ezen számlavezetési díjak rendezése után az adott megtakarítási éven belül legkorábbi esedékességű megtakarításra fordítódik. A szerződés szerinti betét megfizetése után az állami támogatás is lehívásra kerül.
  • A központi számlákra érkező további befizetéseket, az eredeti szerződés szerint esedékes havi törlesztő-részletek, megtakarítások, számlavezetési díjak elszámolására fordítjuk, amennyiben nincs felgyűlt tartozás.
  • Amennyiben nincs felgyűlt tartozás és a hitel törlesztésre kijelölt központi számlára befizetett összeg nem éri el a kölcsön teljes havi törlesztés mértékét, úgy a befizetett összeget részben számoljuk el a kölcsön adott havi kamat törlesztésére.
  • Amennyiben nincs felgyűlt tartozás és a befizetés meghaladja az esedékes havi törlesztés mértékét, úgy azt a következő havi törlesztőrészlet elszámolásához használjuk fel.

Gépjármű-finanszírozási hitel, pénzügyi lízing, ingatlanlízing

  • 2020. március 18-án 24:00-kor a fennálló tartozást és az azt követő esedékességeket (tőke, kamat és a moratórium hatálya alá tartozó díj) automatikusan a fizetési moratórium hatálya alá vontuk.
  • A moratórium ideje alatt, a moratórium hatálya alá tartozó törlesztő részletekről/lízingdíjakról a szokásos havi fizetési értesítőt illetve számlát sem állítottuk ki. Ezzel egy időben a csoportos beszedési megbízással történő beszedéseket is felfüggesztettük.
  • A moratórium nem terjed ki a tovább számlázott költségekre. Ilyenek például a havi biztosítási díj, az építményadó és a csekkfeldolgozási díj. A biztosítási díjat és az építményadót a szerződés eredeti feltételeinek megfelelően számlázzuk ki, és az esedékességig kérjük, gondoskodjon a befizetésről! A csekkfeldolgozási díjakat a moratórium lejárta után esedékessé váló törlesztőrészletekkel együtt kell majd kiegyenlíteni.
  • A 2020. március 18-án 24:00-kor esetlegesen fennálló lejárt tartozások szintén a moratórium alá esnek, ezekre késedelmi kamatot nem számolunk annak ideje alatt.
  • A moratóriummal kapcsolatos aktuális információkról levélben tájékoztatjuk ügyfeleinket.
  • Ebben az esetben nincs további teendője.
  • A fizetési moratórium ideje alatt meg nem fizetett kamatokat a fizetési moratórium lejártát követően esedékessé váló törlesztő részletek/lízingdíjak mellett, havonta egyenlő részletekben kell majd teljesíteni. .
  • A moratórium lejártát követően a futamidő úgy hosszabbodik meg, hogy a szerződés feltételeinek aktuálisan megfelelő törlesztőrészletnél ne legyen magasabb a havonta fizetendő összeg. Ez alól kivételt képeznek a kamatmentes részletfizetések, ahol sem a fizetendő összeg, sem a futamidő nem változik.
  • A tartozás pontos összegéről, a moratórium alatt meg nem fizetett kamatok és esetleges díjak visszafizetéséről a moratórium lejártát követően esedékessé váló első törlesztést megelőzően részletesen tájékoztatjuk ügyfeleinket.
  • Felhívjuk figyelmét a korábban beállított állandó átutalási megbízás felülvizsgálatára, mert a havi törlesztésnek megfelelő összegű befizetést szerződés szerinti teljesítésnek tekintjük és törlesztésként könyveljük el. Ebben az esetben Önre nem vonatkozik a moratórium.
  • Erről nyilatkozatot tehet weboldalunkon, az Erste TeleBankon (+36 1 298 0222), e-mailen a lizing@erstebank.hu e-mail címen, Erste NetBankon illetve bankfiókjainkban.
  • A nyilatkozatát követően a törlesztőrészleteket/lízingdíjakat és az esetleges kapcsolódó fizetési kötelezettségeket az eredeti szerződéses feltételek szerint teljesítheti. A fizetendő törlesztőrészletek/lízingdíjak összegéről továbbra is havi rendszerességgel küldünk fizetési értesítőt, amihez postai csekkes befizetésnél a befizetéshez szükséges csekket a megszokott módon mellékeljük.
  • A fizetési moratórium hatályba lépésével a beszedéseket is leállítottuk, ezért csoportos beszedési megbízás esetén a beszedés újraindításához tájékoztatnia kell minket a fizetési szándékáról.
  • A fizetési szándékát a fizetési moratórium időtartama alatt módosíthatja a fenti elérhetőségeken.
  • A törlesztésre vonatkozó jelzést követően a moratórium időtartama alatt további intézkedés nélkül, bármikor lehetősége van élni a fizetési moratóriummal.
  • Ha erre oly módon kerül sor, hogy az esedékes befizetések teljesítése elmarad (postai csekk befizetése, állandó átutalási megbízás visszavonása, csoportos beszedésnél a számlán nem áll rendelkezésre a törlesztő részletek összeg), a fizetési késedelem következményei akkor sem érvényesülnek. Ilyen esetben szerződése automatikusan a fizetési moratórium hatálya alá kerül.

Hiteltörlesztés felfüggesztése kisvállalkozói ügyfeleknek

Hiteltörlesztés felfüggesztése vállalati ügyfeleknek 

A hiteltörlesztések könnyítésére vonatkozó intézkedések alapján az Erste Bank vállalati hitelszerződéssel rendelkező ügyfeleinek a 2020. március 18. napjáig folyósított hitel, kölcsön- és pénzügyi lízing szerződései esetében 2020. december 31-ig nem kell tőketartozást és kamatot, és egyéb díjat fizetniük. Ezzel az eredeti hitelszerződés lejárata meghosszabbodik, azaz egy későbbi időpontban kell megfizetni a kimaradt törlesztéseket.

A hiteltörlesztés felfüggesztése minden ügyfélre automatikusan vonatkozik. Azoknak a kisvállalkozói és vállalati ügyfeleknek, akik nem kérik a hitelkönnyítést, nyilatkozatot kell tenniük.

Fontos tudnia:

  • A fizetési moratórium ideje alatt nem teljesített tőke-, kamat- illetve díjfizetési kötelezettséget a fizetési moratórium lejáratát követően ki kell fizetni.
  • Amennyiben rendszereink átállásának ideje alatt bármely ügyfelünktől – erre irányuló megállapodás hiányában – a fizetési moratóriummal érintett tételeket mégis levonjuk, bankunk visszautalja a törlesztőszámlára.
  • A fizetési moratórium igénybevételével a fennálló kölcsönszerződések legalább a moratórium idejével meghosszabbodhatnak.
  • A fizetési moratórium időtartama alatt lejáró szerződések futamideje pedig legalább 2020. december 31-ig meghosszabbodik.
  • Az ügyfél jogosult minden szerződése vonatkozásában fizetési moratóriumot kérni. 
  • Amennyiben nyilatkozatban lemondott a fizetési moratóriumban való részvételről, de a jövőben mégis szüksége lenne a könnyítésre a fizetési moratórium ideje alatt, lehetősége van a nyilatkozatát visszavonni.

A hiteltörlesztés folytatásához nyilatkozatot kell tennie.

Késedelmes tartozások kezelése

A Bank azon (természetes személy) ügyfelek referenciaadatait átadja a KHR-be, akik a kölcsönszerződésben/hitelszerződésben/pénzügyi lízingszerződésben vállalt kötelezettségeiknek az alábbi módon nem tesznek eleget:

  • a lejárt és meg nem fizetett tartozása összege meghaladja a késedelembe esés időpontjában érvényes legkisebb összegű havi minimálbért

    és

  • ezen összeget meghaladó késedelem folyamatosan, több mint 90 napon keresztül fennállt.
  • Amennyiben több jogviszony (kölcsön/hitelszerződés/pénzügyi lízingszerződés) áll fenn egyidejűleg, azok figyelembe vétele külön-külön történik.
  • Az adat-átadás megtörténte előtt 30 nappal a Bank írásbeli tájékoztatást küld minden ügyfele részére arról, hogy adatai be fognak kerülni a KHR-be, ha nem tesz eleget a szerződésben foglalt kötelezettségének, azaz nem rendezi mulasztását.

A nyilvántartott személy jogorvoslati lehetőségei:

  • kifogást emelhet referenciaadatainak a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozás részére történt átadása ellen
  • kifogást emelhet referenciaadatainak a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozás által történő kezelése ellen
  • kérheti a referenciaadat helyesbítését,
  • kérheti a referencia adat törlését
  • keresetet indíthat: a nyilvántartott személy referenciaadatainak jogellenes átadása és kezelése miatt, illetőleg azok helyesbítése vagy törlése céljából a referenciaadat-szolgáltató és a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozás ellen.

A jogorvoslat folyamata:

  • A nyilvántartott személy a kifogást az alábbi két intézményhez nyújthatja be:
    • a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozáshoz, vagy
    • ahhoz a hitelintézethez, aki a kifogásolt adatot a fenti intézménynek szolgáltattaA kifogást annak kézhezvételét követő 5 munkanapon belül kell kivizsgálni.
  • A vizsgálat eredményéről a nyilvántartott személyt írásban, legkésőbb a vizsgálat lezárását követő két munkanapon belül írásban kell tájékoztatni.
  • Ha a referenciaadat-szolgáltató a kifogásnak helyt ad, haladéktalanul, de legkésőbb 5 munkanapon belül köteles a helyesbített vagy törlendő referenciaadatot a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozás részére átadni. Ez a változást két munkanapon belül köteles átvezetni és a nyilvántartott személyt egyidejűleg értesíteni.
  • Keresetindítás esetén a keresetlevelet a kifogás kivizsgálását lezáró értesítés kézhezvételét követő 30 napon belül a nyilvántartott személy lakóhelye szerint illetékes járásbírósághoz kell benyújtani. Határidőben előterjesztettnek kell tekinteni a keresetlevelet, ha azt a határidő utolsó napján ajánlott küldeményként postára adták, vagy elektronikus úton az informatikai követelményeknek megfelelően előterjesztették. E határidő elmulasztása miatt igazolásnak van helye. Az eljárásra vonatkozó további szabályokat a KHR tv. 17-19.§ rendelkezései tartalmazzák.

A késedelmes tartozás (mulasztás) ténye a KHR tv-ben foglalt feltételek fennállása esetén. Az ott meghatározott időtartam leteltétől számított öt munkanapon belül köteles a referenciaadat-szolgáltató a vonatkozó referenciaadatokat a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozás részére írásban átadni.

A késedelmes tartozás tényének KHR-ben való rögzítése azt is eredményezheti, hogy amíg ezen tény szerepel a nyilvántartásban, addig

  • nem

    vagy

  • csak jóval szigorúbb feltételekkel kaphat újabb hitelt.

Adatkezelés határideje:

A KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozás

  • a referenciaadatokat az adatátadás időpontjától számított ötödik év végétől kezdődően még további öt évig, azaz tíz évig kezeli, amennyiben a tartozás nem szűnt meg és a törvényi feltételek együttesen fennállnak.
  • az adatkezelés határidejének lejártát követően az adatokat véglegesen és vissza nem állítható módon törli.
  • a késedelmes tartozás teljesítése esetén, a késedelmes tartozás teljesítésétől számított egy 1 elteltével törli a késedelemre vonatkozó referenciaadatokat.
  • haladéktalanul és véglegesen törli a referenciaadatot abban az esetben is, ha a referencia-adatszolgáltató nem állapítható meg, vagy ha tudomására jut, hogy az adat jogellenesen került a KHR-be.

Külön tartjuk nyilván azokat az eseteket, ahol a törvényi feltételek a fenti időpontban fennállnak, vagyis a tartozásának összege meghaladja a legkisebb összegű havi minimálbért és a késedelem folyamatosan, több mint 90 napon keresztül fennállt (továbbiakban: törvényi feltételek).

Azon ügyleteknél, melyek a Fizetési Moratórium kezdő időpontjában (2020.03.18. 24.00 óra) késedelmes tartozásban voltak, rögzítettük az ezen időpontban fennálló állapotnak megfelelő késedelmes napok számát és a késedelmes tartozás összegét.

A 2020.03.18-án rögzített állapot szerint kimutatott és nyilvántartott késedelmes napok számával és késedelem összegével fog folytatódni a nyilvántartott mulasztás számolása a moratórium megszűnését követően.

2020.12.31-ig nem rögzítünk új fizetési késedelmet azoknál a hiteleknél és kölcsönöknél, melyek 2020.03.18-a 24.00 óráig folyósításra kerültek.

Amennyiben nem él a Fizetési Moratórium lehetőségével, úgy esetleges mulasztás esetén ebben az esetben sem adja át a Bank a KHR részére a mulasztás/késedelem tényét a Moratórium jogszabályban meghatározott időtartama alatt.

A 2020.03.18. napján 24.00 órakor fennálló, de még nem folyósított és 2020.03.18-a után kötött szerződésekre nem vonatkozik a Moratórium, így esetükben rögzítjük az esetleges fizetési késedelmet.

Minden olyan mulasztást rögzítésre került a KHR-ben, ahol 2020.03.18-án éjfélig a mulasztással kapcsolatban a jogszabályban előírt együttes feltételek bekövetkeztek.

A Fizetési Moratórium kezdete előtti késedelmes tartozás részben / egészben történő rendezése a Fizetési Moratórium ideje alatt:

  • Ha a késedelmes tartozás (mulasztás) ténye a KHR-ben már rögzítésre került a Fizetési Moratórium kezdete előtt, és
    • Ön a Fizetési Moratórium alatt teljes egészében rendezte a fennálló tartozását, úgy a rendezést követően a mulasztás lezárását továbbítja a Bank a KHR felé
    • Ön a Fizetési Moratórium alatt részben rendezte a tartozását, úgy a mulasztás továbbra is élő státuszban szerepel a KHR-ben és a Fizetési Moratórium megszűnését követő nappal a Banki nyilvántartásban a késedelmes napok száma változatlanul megmarad, de a fennálló tartozás összege a teljesítés szerint csökken.
  • Ha a késedelmes tartozás (mulasztás) ténye a KHR-ben még nem került rögzítésre a Fizetési Moratórium kezdete előtt és
    • Ön a Fizetési Moratórium időszaka alatt teljes egészében rendezte a fennálló tartozását, úgy a Fizetési Moratórium megszűnését követő nappal a késedelmes napok száma és a fennálló tartozás összege 0 lesz.
    • Ön a Fizetési Moratórium időszaka alatt részben rendezte a fennálló tartozását, úgy a Fizetési Moratórium megszűnését követő nappal a késedelmes napok száma változatlanul megmarad, de a fennálló tartozás összege a teljesítés szerint csökken.
    • Ön a Fizetési Moratórium időszaka alatt egyáltalán nem rendezte a fennálló tartozását, akkor a 2020.03.18-án rögzített állapot szerint kimutatott és nyilvántartott késedelmes napok számával és késedelem összegével fog folytatódni a nyilvántartott mulasztás számolása.

Felhívjuk figyelmét, hogy a Fizetési Moratórium ideje alatt bármikor lehetősége van a 2020. 03.18-án fennállt tartozása rendezésére. Ezt megteheti akár egy összegben, akár részletekben is, a személyre szóló tájékoztató levélben leírtak szerint. Amennyiben késedelmes tartozása kapcsán kérdése merülne fel, hívja a 06-1-298-0225-ös telefonszámot, ahol kollégáink részletes tájékoztatást adnak Önnek!

További hasznos tartalmaink