Jogok az európai fizetési műveletek során

Az Ön jogai: rövid áttekintés

Az uniós szabályok révén olcsóbban, könnyebben és biztonságosabban fizethet elektronikus úton. Lássuk, hogyan:

  • Európában (az EU országaiban, Izlandon, Norvégiában és Liechtensteinben) ugyanolyan könnyen és biztonságosan intézheti a fizetéseket, mint saját országában.
  • Az EU-ban kibocsátott kártyák használata esetén a kereskedő többé nem számíthat fel további költségeket.
  • A szabályok az elektronikus fizetések valamennyi fajtájára vonatkoznak (pl. átutalások, beszedések, kártyás fizetések stb.).
  • Minden Európában jogszerűen tartózkodó személynek joga van ahhoz, hogy bankszámlát nyisson elektronikus fizetések lebonyolítására („fizetési számla”).

További információkra van szüksége?

Ezek a jogok a pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló felülvizsgált uniós irányelvnek (PSD2), a fizetési számlákról szóló irányelvnek és más uniós jogszabályoknak köszönhetők, amelyek célja a fizetések biztonságosabbá és kényelmesebbé tétele.

Az elektronikus fizetés mindenki számára elérhető

Az EU-ban jogszerűen tartózkodó valamennyi fogyasztónak joga van legalább alapszintű fizetési számlát ingyenesen vagy észszerű díj ellenében igénybe venni. (E számlák betéti kártya használatára, készpénzfelvételre, pénzeszközök letéti őrzésére, valamint átutalások indítására és fogadására adnak lehetőséget).

Eurófizetések - a helyi költségekhez hasonló költségek

  • Egyetlen euróalapú bankszámla elég ahhoz, hogy egész Európában fizethessen.
  • A határokon átnyúló, euróban történő fizetések ugyanannyiba fognak Önnek kerülni, mint az euróban történő belföldi fizetések...
  •  ...és 2019. december 15-től az Ön euróban teljesített, határokon átnyúló fizetései ugyanannyiba fognak kerülni, mint az ön országa pénznemében bonyolított belföldi fizetések.
  • Ha bankja ATM-hálózatán kívül vesz fel eurót, annak költsége másik tagállamban sem lehet több, mint a lakhelye szerinti országban.

Nagyobb biztonság, jobb védelem

  • 2019. szeptemberétől az elektronikus fizetés biztonságosabbá válik az erős ügyfélhitelesítésnek köszönhetően. Ez különböző hitelesítési tényezők – például a PIN és az Ön ujjlenyomatai – kombinációjával fog működni. Az ezzel kapcsolatos további tájékoztatásért forduljon a pénzforgalmi szolgáltatójához.
  • Nem engedélyezett fizetés esetén – például ha a hitelkártyáját ellopták – az Ön felelőssége legfeljebb 50 EUR lehet (kivéve a súlyos gondatlanság esetét). Semmilyen felelősséggel nem tartozik viszont az olyan nem engedélyezett fizetésekért, amelyekre azt követően kerül sor, hogy tájékoztatta a bankot, vagy online fizetés esetén, ha a pénzforgalmi szolgáltatója vagy bankja nem ír elő erős ügyfél-hitelesítést.
  • Abban az esetben, ha a kártyás fizetés végösszege nem tudható előre (pl. autókölcsönzés vagy szállodai költség esetében), a kereskedő a jóváhagyott összeget csak az Ön beleegyezésével blokkolhatja.
  • A „beszedések” esetében (amikor egy vállalkozás az Ön engedélyével hív le összegeket az Ön számlájáról), Ön 8 hétig visszatéríttetheti a jogosulatlanul lehívott összegeket. A visszatérítésre 10 munkanapon belül sor kerül.

Tisztességes árképzés

  • Joga van tudni, hogy adott esetben milyen díjakat kell fizetnie fizetési műveletei után.
  • A kereskedők fő szabályként sem az üzletekben, sem az interneten nem kérhetnek felárat, ha a vásárlók betéti vagy hitelkártyával fizetnek. Bizonyos körülmények között (pl. egyes kártyák esetében) a felár továbbra is alkalmazható – de csak a kereskedő e fizetési móddal kapcsolatos költségeinek megfelelő mértékben. Ha Ön úgy érzi, hogy tisztességtelen mértékű felárat fizettettek Önnel – például repülőjegyfoglaláskor vagy szállodai szobafoglaláskor –, látogasson el a lent feltüntetett weboldalra, ahol többet megtudhat az Önt megillető jogokról.

Új szolgáltatások

A legújabb technológiának köszönhetően ma már lehetősége van arra, hogy a saját bankján kívül más, engedéllyel rendelkező bankok és más szabályozott pénzforgalmi szolgáltatók által kínált új, innovatív pénzügyi szolgáltatásokat vegyen igénybe. Ez azt jelenti például, hogy ön figyelemmel kísérheti személyes pénzügyeit, illetve hitelkártya vagy betéti kártya nélkül bonyolíthatja online vásárlásait. A bankokhoz hasonlóan ezen új pénzforgalmi szolgáltatók működését is engedélyeztetni és felügyelni kell, valamint rájuk nézve is kötelező a biztonságos adatkezelés.

Az uniós szabályok biztosítják az elektronikus fizetések zavartalanságát. Ha azonban probléma merül fel, az Ön bankja vagy más fizetési szolgáltató 15 munkanapon belül válaszol a panaszokra. Ha a válasz Önt nem elégíti ki, ügyével az illetékes nemzeti hatósághoz fordulhat.