Az emelkedő költségek ellenére idén összességében valamivel kisebb tehernek érzik a családok a tanévkezdést az Erste reprezentatív kutatása szerint. A többségnek azonban továbbra sem elég a havi bevétele ahhoz, hogy abból kigazdálkodja a beiskolázással járó kiadásokat. Sokan már előre spórolnak az őszre, és vannak olyanok is, akik hitelt vesznek fel az iskolakezdés miatt.
A családok közel kétharmada arra számít, hogy idén többe kerül a gyerekek beiskolázása, mint tavaly – derül ki az Erste Magyarország 16-59 éves népességét reprezentáló, 300 fő megkérdezésével készült felméréséből. A legtöbben 20 ezer és 50 ezer forint közötti összeggel kalkulálnak gyermekenként, ugyanakkor a szülők jelentős része, mintegy ötöde szerint a költségek elérhetik akár a 100 ezer forintot is, további 6 százalék pedig még ennél is nagyobb kiadással számol. A kisebb, 6-10 éves gyerekek beiskolázása valamivel kevesebbe kerülhet, az ő szüleik közül a legtöbben 20 ezer és 30 ezer forint közötti költéssel kalkulálnak, míg a nagyobb, 10-18 évesek esetében a 30 ezer és 50 ezer forint közötti összeg a jellemzőbb.
A beiskolázással kapcsolatos legnagyobb kihívást az anyagiak jelentik – a lehetséges válaszok közül ezt a szülők csaknem kétharmada megjelölte. A tanévkezdésig mindent beszerezni a válaszadók közel felének jelent nehézséget. Az információk összegyűjtése a szükséges eszközökről a szülők harmadának okoz gondot, de negyedük még a füzetek és könyvek becsomagolását is nehezítő tényezőnek érzi ebben az időszakban. Az iskolakezdés a szülők 69 százalékának (az azonos témában készült tavalyi felmérésben 73 százalék) jelent érzékelhető mértékű pénzügyi terhet, és további 6 százalék (tavaly 8 százalék) nyilatkozott úgy, hogy az elvárt minimumot sem fogja tudni előteremteni. Ezzel szemben a szülők 24 százaléka (tavaly 19 százalék) válaszolta, hogy nem különösebben vagy semmilyen problémát nem okoz anyagilag az iskolakezdés.
A kiadások típusai közül az írószerek (58 százalék) szerepelnek az első helyen, a taneszközök (57 százalék), mint például a vonalzó és a körző a második helyen, míg a top 3-ba a füzetek (56 százalék) kerültek még be. Sportfelszerelés és táska vásárlásával 46 százalék tervez. A szülők a beszerzendőket elsősorban papír-írószerboltban (57 százalék) vásárolják meg, de alig vannak kevesebben (56 százalék) azok, akik a nagy hipermarketekben szerzik be a szükséges dolgokat. Kit jobban, kit kevésbé, de összességében a szülők 60 százalékát nyomasztja az érzés, hogy meg kell oldania a tanévkezdéssel kapcsolatos feladatokat, 21 százalék viszont egyáltalán nem érzi ezt tehernek.
A válaszadók 43 százaléka (tavaly 35 százalék) gondolja úgy, hogy a rendszeres havi bevételeiből ki tudja gazdálkodni a költségeket. Ugyanilyen arányban vannak azok, akik már hamarabb elkezdenek félretenni a várható kiadásokra (tavaly még 54 százalék), illetve sokan – például önkormányzatoktól, alapítványoktól, rokonoktól és barátoktól kapott – támogatásból, valamint kölcsönből teremtik elő a hiányzó összeget. A szülők 2 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a korábbi években vett már fel hitelt a tanévkezdés finanszírozására – és kétharmaduk várhatóan idén is így tesz. A hitelfelvételben gondolkodók nagy többségének különösen fontos az alacsony kamat és törlesztőrészlet, de az egyszerű igénylési folyamatot is sokan preferálják.
A tanévkezdés költségeinek előteremtéséhez, a családi költségvetés egyensúlyának fenntartásához nyújt segítséget a pár kattintással igényelhető részletfizetési lehetőség, az Erste EasyPay. Részletfizetésre a 20 ezer forintot meghaladó költések esetén van lehetősége a meglévő hitelkártyával vagy folyószámlahitellel rendelkező ügyfeleknek, akik így egyenlő részletekben fizethetik vissza kiadásaikat a hitelkeretük terhére. A szolgáltatást a George mobilapplikációjában vagy webes felületén, a költések könyvelését követően lehet igényelni. A szolgáltatással ráadásul most három hónapon át kamatmentesen, egy egyszeri 490 forintos díj megfizetésével lehet átmeneti segítséghez jutni, és abból akár a beiskolázás költségeit állni.
További információ:
Pálosi Márta
Szenior kommunikációs szakértő
Erste Bank Hungary Zrt.
Marketing és PR igazgatóság
marta.palosi@erstebank.hu